دیپلماسی پوتین برای جماهیر سابق

ایسنا- روسیه متعهد شد تا سلاح‌های بیشتری را به قیمت کمتر به متحدانش در شوروی سابق در ازای ایفای نقش بیشتر آنها در عملیات‌های حافظ صلح در این منطقه از جمله در گرجستان بفروشد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، توافق در خصوص نیروهای حافظ صلح و فروش سخت‌افزارهای نظامی روسیه در میان ۲۰ سندی بود که رهبران سازمان امنیت جامع در خلال نشست‌شان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان امضا کردند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه پس از این نشست به خبرنگاران گفت: اعضای سازمان معاهده همکاری امنیتی جامع هم اکنون تجهیزات ویژه‌ای را به قیمت داخلی روسیه دریافت می‌کنند.

این گروه که شامل روسیه،‌ بلاروس، ارمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان است طی چند سال اخیر با فعالیت بیشتری به حرکت رو به جلو ادامه داده است که این امر به نظر می‌رسد به دلیل اختلافات جدید در روابط مسکو با غرب باشد.

روسیه با اعلام هشدار نسبت به انقلاب‌های حامی غرب در اوکراین و گرجستان همکاری امنیتی‌اش را با رهبران بلاروس و کشورهای آسیای مرکزی افزایش داده است.

چتر حمایتی روسیه عامل بسیار مهمی برای بقای الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس و اسلام کریمف، رییس‌جمهور ازبکستان است که غرب آنها را به سرکوبی آزادی‌های دموکراتیک در کشورهایشان محکوم می‌کند.

مسکو که تنها کشور شرکت کننده در عملیات‌های حافظ صلح در کشورهای همسود است در جریان این نشست مشارکت فعال‌تر متحدانش را خواستار شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: نیروهای حافظ صلح کشورهای همسود هم اکنون در آبخازیا منطقه جدا شده از گرجستان مستقرند اما این نیروها صد درصد روسی هستند. ما همچنین می‌خواهیم کشورهای بیشتری در این نشست شرکت کنند.

براساس توافق‌نامه امضا شده این اجلاس هر کشور عضو سازمان معاهده همکاری امنیتی جامع یک گروه نظامی را برای نیروهای حافظ صلح اختصاص می‌دهند که می‌توانند در صورت تصمیم مشترک برای انجام یک ماموریت مورد استفاده قرار بگیرد.

لاوروف اظهار داشت: این توافق‌نامه با هدف هیچ کشور خاصی تدوین نشده است اما این اطلاعیه‌ توجهات را به مناقشات موجود در حاشیه کشورهای عضو همسود جلب می‌کند.

در این اطلاعیه آمده است: ما نسبت به مناقشات کنونی در منطقه نگرانیم.

نیکلای بردیوژا، مدیر اجرایی سازمان معاهده امنیتی جامع، آبخازیا و گرجستان را به عنوان گزینه‌هایی برای انجام ماموریت حافظ صلح مشترک رد نکرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: استفاده از نیروهای حافظ صلح در آبخازیا و اوستیای جنوبی در صورتی که تمام طرفین درگیر در این مناقشات با آن موافق باشند، ممکن است.