انتخابات زودهنگام بریتانیا منتفی شد

گروه بین‌الملل - گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد در ماه نوامبر انتخابات سراسری برگزار نخواهد شد. گوردون براون که برای اولین بار پس از تصدی این پست با تلویزیون بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد با اعلام این خبر گفت: ما بحران‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌ایم و باید توان خود را بازیابی کنیم. این گفته براون در حالی بیان می‌شود که پیش از این اخبار غیررسمی از احتمال برگزاری انتخابات سراسری بریتانیا در پاییز امسال خبر می‌دادند. همچنین افزایش محبوبیت حزب کارگرایی از کناره‌گیری تونی بلر این ذهنیت را تشدید می‌کرد که براون و سران حزب کارگر از این فرصت استفاده کرده و در حالی که محبوبیت حزبشان در مقایسه با رقیب افزایش یافته اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کنند. گوردون براون در تشریع علل عدم‌برگزاری انتخابات گفت: ما به فرصت بیشتری نیاز داریم تا تغییرات را به پیش ببریم م و برنامه‌های خود را به مردن نشان دهیم. ما در طول تابستان گذشته با بحران‌های مختلفی در بخش کشاورزی، مالی و همچنین امنیتی روبه‌رو بودیم که اکنون زمان ترمیم این اتفاقات است. گوردون براون قصد دارد با غلبه بر این اتفاقات جای پای حزبش را در میان مردم بریتانیا مستحکم کند.

براون در ادامه افزود: ما به دنبال انتخاباتی هستیم که در آن رقابت بر سر شایستگی‌های اجرایی احزاب باشد. ما امیدواریم مردم فهمیده باشند که ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. گوردون براون از برنامه‌های خود در مورد مسکن، بهداشت و آموزش گفت و افزود: آنچه من می‌خواهم انجام دهم این است که برنامه‌های کاربردی و تاثیرگذاری خود را در بخش‌های مسکن، بهداشت و آموزش به مردم نشان دهم.

برخی تحلیلگران عقیده دارند که تمرکز براون بر این برنامه‌ها به همراه ایجاد اشتغال می‌تواند خاطره بد اواخر نخست‌وزیری تونی بلر را از ذهن مردم بریتانیا پاک کند. با این وجود او و دولتش کار دشواری را پیش رو دارند چرا که برای جلب حمایت مردم باید کاری بیشتر از آنچه لازم است انجام دهند. همچنین براون هنوز با مساله جنگ عراق دست به گریبان است. او در ابتدا توانست مانور خوبی بدهد و از خروج نیروهای انگلیسی از عراق سخن گفت و حتی در یک گام مرکز شهر بصره را تخلیه کرد و امنیت آن را به دست نیروهای عراقی سپرد. با این وجود انتظار مردم بریتانیا بسیار بیشتر از این است. آنها خواهان خروج بریتانیا از جنگ عراق هستند. تداوم تاخیر در اجرای پروژه خروج از عراق که براون وعده آن را داده است می‌تواند او را در همان مسیری اندازد که تونی‌بلر قرار داشت. قطعا اگر مردم نسبت به این موضوع بدبین شوند بار دیگر به سوی حزب محافظه‌کار تمایل پیدا می‌کنند. آن زمان است که دیگر نمی‌توان شانسی برای دولت براون متصور بود. از سوی دیگر خروج از جنگ عراق به تیره شدن روابط بریتانیا با بزرگ‌ترین متحدش یعنی ایالات‌متحده خواهد انجامید.

در همین حال حزب محاظه‌کار نسبت به تاخیر انتخابات واکنش تندی نشان داد. دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار و رقیب اصلی براون در انتخابات آتی اعلام کرد اینکه گوردون براون قصد ندارد انتخابات زودهنگام را برگزار کند ضعف و تردید بزرگی است و یک عقب‌نشینی حقارت‌آمیز به حساب می‌آید.

کامرون سعی کرد از این اتفاق به نفع حزبش استفاده کند. او گفت: اینکه نخست‌وزیر انتخابات را لغو کرده آن است که حزب محافظه‌کار استدلال‌هایی را در مورد آنچه که دولت باید برای مردم انجام دهد مطرح کرده است. مردم واکنش‌های مثبتی به پیشنهادهای ما نشان داده‌اند و همین مساله حزب کارگر را نگران کرده است.

نیک رابینسون دبیر سیاسی بی‌بی‌سی در این مورد گفت: افزایش محبوبیت حزب محافظه‌کار در چند نظرسنجی اخیر و کم شدن فاصله آنها با حزب کارگر اصلی‌ترین دلیل به تعویق افتادن انتخابات زودهنگام است. براساس قوانین انگلیسی حزب حاکم در طول دوران ۵ساله زمامداری خود هر زمان که بخواهد می‌تواند انتخابات را برگزار کند.