گوردون براون، گام به گام تا انتخابات سراسری

گروه بین‌الملل- حزب توری یک بار دیگر از گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس درخواست کرد تا انتخابات سراسری در کشور برگزار کند. تحلیلگران هم احتمال می‌دهند که نخست‌وزیر در هفته آتی، زمانی را برای برگزاری انتخابات سراسری در کشور تعیین کند.

اما به اعتقاد همین تحلیلگران، فشار از جانب احزاب رقیب تنها دلیلی نیست که گوردون براون را به اعلام نتایج انتخابات وا دارد بلکه نتایج نظرسنجی‌های اخیر که بار دیگر حزب کارگر را درصدر قرار داده است، نخست‌وزیر را مطمئن از پیروزی حزبش کرده است. براساس این نظرسنجی، حزب کارگر با ۴۰درصد در صدر فهرست منتخبین مردم قرار دارد، پس از حزب کارگر، رقیب سنتی محافظه‌کارش قرار دارد که حداقل هفت درصد با حزب کارگر فاصله دارد و پس از محافظه‌کاران، حزب سوسیال دموکرات قرار دارد که با به دست آوردن ۱۶درصد نظرسنجی‌ها مثل همیشه در مرتبه سوم قرار دارد.

با اینکه آخرین نظرسنجی حکایت از برتری حزب کارگر دارد، آقای اوزبون گفت: چه در این انتخابات ما برنده باشیم و چه نباشیم، برای نخست‌وزیر خیلی بهتر است که پس از چند ماه انتخابات برگزار کند و بر نخست‌وزیری خود صحه بگذارد. محافظه‌کاران براون را متهم کرده‌‌اند او سیاست‌های تردیدآمیزی پیشه کرده است، برای مثال با نیروهای بریتانیا در عراق دیدار کرده است و در آنجا خبر کاهش نیروها در عراق را اعلام کرده است.

در واقع محافظه‌کاران، نخست‌وزیر را متهم می‌کنند که از موقعیت خود برای تقویت حزبش در انتخابات استفاده می‌کند و همین موضوع دلیل افزایش محبوبیت حزب کارگر در ماه‌های اخیر پس از نخست‌وزیری براون می‌‌دانند. پیش از این محبوبیت حزب کارگر کاهش یافته بود و حزب رقیب توانسته بود، از عدم محبوبیت حزب حاکم استفاده کند و خلاء را پر کند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نظرسنجی‌ها بار دیگر حکایت از افزایش محبوبیت و اقبال حزب کارگر دارد، گوردون براون بی‌دغدغه، تاریخ انتخابات سراسری را به زودی اعلام کند. برایان اگینو در این باره سخن جالبی دارد: سیاستمداران وقتی تصمیم به برگزاری انتخابات می‌گیرند که آن را برای آرزوهای سیاسی‌شان مناسب و مطلوب می‌دانند.