گروه بین‌الملل- انتشار گزارش مطلوب اشتغال در ماه سپتامبر اطمینان سرمایه‌گذاران وال‌استریت را نسبت به احیای وضعیت بازار کار در ایالات متحده احیای کرده و موجب رونق شاخص‌ها شد.

به گزارش رویتر از نیویورک اداره کار ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد در ماه سپتامبر اقتصاد آمریکا ۱۱۰۰۰۰شغل ایجاد کرده است. این میزان شغل انتظار و پیش‌بینی اقتصاددانان را برآورد کرده و به سرمایه‌گذاران اطمینان بخشید که اوضاع اقتصاد آنچنان ترسناک و وخیم نیست که اقتصاد به ورطه کسادی بیفتد. درواقع احیای بازار کار در حیص و بیص کسادی بخش مسکن می‌تواند تعادلی میان این دو بخش اقتصاد ایجاد کند. افزایش تعداد شاغلان می‌تواند بر میزان حجم پول در گردش بیفزاید و رونقی را در هزینه مصرف‌کنندگان ایجاد کند که این نیز می‌تواند بخش مسکن را نیز به تدریج از کسادی دربیاورد.

با اینکه میزان اشتغال در ماه سپتامبر افزایش نشان می‌دهد، اما نرخ بیکاری به ۷/۴درصد افزایش یافت که بالاترین حد بیکاری در سال را نشان می‌دهد. جورج بوش، رییس‌جمهور امریکا نیز در خوشحالی وال‌استریت از آمار سهیم بود. وی در سخنرانی گفت من واقعا از اخبار اقتصادی خوشحالم اما البته فراموش نمی‌کنم که مردم برای بازپرداخت وام‌های مسکن خود و یا فرستادن فرزندان‌شان به دانشگاه در مضیقه هستند. من امیدوارم کنگره برای اینکه مردم را از نتایج رشد اقتصادی بهره‌مند سازد، کاهش مالیات‌ها را در نظر داشته باشد.

تحلیل‌گران بازار معتقدند با اینکه وضعیت اشتغال و بیکاری به گونه‌ای است که احتمال کاهش نرخ بهره را توسط بانک مرکزی تقریبا کم می‌کند اما سرمایه‌گذاران از اینکه رشد اقتصادی و صنفی متعال دارد، خیال آسوده‌ای یافتند و این موضوع باعث رونق وال‌استریت در آخرین روز هفته شد. تحلیل‌گران درباره ماه‌های باقیمانده سال معتقدند به نظر می‌آید خبر مهمی در ماه اکتبر اتفاق بیفتد که مانع از تحرک وال‌استریت حتی برای کاهش نرخ بهره وال‌استریت باید تا آخرین ماه سال منتظر بماند.

به این ترتیب شاخص سهام صنعتی داوجونیز ۹۲واحد یا ۶۶/۰درصد به دست آورد و به واحد ۰۶۶/۱۴ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز هم جهشی در شاخص را تجربه کرد و با ۱۵ واحد یا ۹۶/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۵۵۷ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۵ واحد یا ۷۱/۱درصد اضافه کرد و به واحد ۲۷۸۰ رسید.

برای کل هفته داوجونز ۲/۱درصد اضافه کرد، استاندارد اندپورز ۲درصد و نزدک ۹/۲درصد به دست آورد. به این ترتیب وال‌استریت هفته‌ای قدرتمند و پرسود را پس از حداقل دوماه نوسان و نگرانی پشت سر گذاشت.

با اینکه برخی تحلیلگران معتقدند میزان تولید شغل اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر به آن اندازه‌ای نیست که رشد کلی را در اقتصاد این کشور نشان دهد، اما بازارهای سهام در سایر نقاط جهان نیز از گزارش اشتغال استقبال کردند و روز خوبی را پشت سر گذاشتند. در اروپا شاخص FTSE لندن، ۷۳/۰درصد در روز جمعه به دست آورد. داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۷۲/۰درصد و ۶۷/۰درصد به دست آوردند.