گروه بین‌الملل- نمایندگان دولت آمریکا به مسکو سفر می‌کنند تا در خصوص سپر موشکی با مقامات روسیه گفت‌وگو کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، رابرت گیتس، وزیر دفاع و کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات‌متحده در راس هیاتی از کارشناسان نظامی و زمین‌شناسی راهی مسکو می‌شوند تا در مورد چگونگی استقرار سپر موشکی گفت‌وگو کنند. این سفر که هفته آینده انجام خواهد شد قصد دارد تا اطمینان لازم را به روسیه در خصوص اینکه هدف این رادار مرزهای روسیه نیست بدهد. این سفر در حالی انجام می‌شود که ایالات‌متحده بار دیگر از عزم خود بر استقرار سپر موشکی و رادارهای آن در خاک لهستان و جمهوری چک سخن به میان آورده است. براساس گزارش بی‌بی‌سی، سفر رایس و گیتس به این دلیل انجام می‌شود که ایالات‌متحده راه‌‌های اشتراک سامانه دفاع موشکی را با روسیه بررسی کند. روسیه چندی قبل به ایالات‌متحده پیشنهاد داد تا به جای استقرار یک رادار جدید در لهستان از رادار قبله در خاک آذربایجان استفاده کند. رادار قبله که از رادارهای اصلی روسیه در دوران جنگ سرد به حساب می‌آید هم‌اکنون در اجاره روسیه است. این رادار تا اقیانوس هند و شبه‌قاره هند را کنترل می‌کند و روی آنها دید دارد.

ایالات‌متحده به موازات بررسی شرایط استقرار سپر موشکی در لهستان و جمهوری چک مذاکرات خود را با روسیه نیز برای امکان‌سنجی استفاده از رادار قبله پیگیری می‌کند. در این راستا در دو هفته گذشته یک هیات از کارشناسان نظامی آمریکا از رادار قبله بازدید کرده و با توانایی‌های آن آشنا شدند.

در همین حال، دانیل فرید، معاون وزیر خارجه ایالات‌متحده از طرح آمریکا برای همکاری همزمان با ناتو و روسیه در طرح سپر موشکی خبر داد. فرید گفت: راه‌حل این موضوع همکاری ایالات‌متحده، ناتو و روسیه و کار کردن با یکدیگر برای ایجاد یک سپر موشکی مشترک است که هم به سود همه طرف‌ها است و هم نگرانی‌های روسیه را برطرف می‌کند. وی افزود: همکاری روسیه در این طرح به آنها اطمینان می‌دهد که هدف این رادارها کنترل روسیه نیست. با این حال معاون وزیر خارجه ایالات‌متحده به این نکته اشاره می‌کند که ایده‌آل‌ترین منطقه برای استقرار این سپر موشکی لهستان و چک است و واشنگتن قصد کنار گذاشتن این طرح را ندارد.

با این حال روسیه همچنان به دنبال پایان دادن به گسترش نظامی ناتو و ایالات‌متحده در میان کشورهای سابق عضو پیمان ورشو است. ولادمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در جدیدترین موضع‌گیری خود خواستار نگاه عقلانی ایالات‌متحده به این طرح شده و آن را ناقض امنیت روسیه دانسته است. سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی را به منظور کنترل و جاسوسی از روسیه عنوان کرده است.

بهانه واشنگتن ساختگی است

خبرگزاری فارس- نمایندگان دومای روسیه با تصویب بیانیه‌ای تاکید کردند بهانه واشنگتن درباره وجود تهدید موشکی ایران ساختگی و زاییده فکر آمریکاییان است و استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا به هر دلیل، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌رود. به گزارش روزنامه نیزاویسیمایا گازیه تا، نمایندگان دومای دولتی روسیه به اتفاق آراء بیانیه‌ای را در زمینه پیامدهای استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در اروپا به تصویب رساندند. نمایندگان دوما یکبار دیگر گوشزد کردند، استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا را تهدیدی برای امنیت ملی روسیه تلقی می‌کنند. این قانون تصریح می‌کند: هرچند روسیه جدی بودن تهدید تروریسم بین‌المللی و گسترش سلاح‌های هسته‌ای را درک می‌کند، ولی دلیل استقرار تجهیزات سیستم دفاع ضدموشکی آمریکا در اروپا هر چه که باشد، مسلما تهدید فرضی امکان حمله موشکی از سوی ایران یا کره شمالی که آشکارا دلیلی پوچ و ساختگی است، نیست و در عین حال اقدامی بر ضد امنیت روسیه محسوب شده و بطور مشخص توازن استراتژیکی در منطقه را بر هم می‌زند.