ایسنا - نخست وزیر بریتانیا که به طور غیر منتظره به عراق سفر کرده است، اعلام کرد که شمار نیروهای باقی مانده کشورش در عراق را به میزن ۲۰درصد کاهش خواهد داد. از سوی دیگر نخست وزیر عراق از آمادگی نیروهای کشورش جهت بهبود بخشیدن به اوضاع امنیتی بصره طی دو ماه آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفر یک روزه و غیر منتظره گوردون براون نخست وزیر انگلیس به عراق، در حالی صورت گرفته که مقامات ارتش آمریکا از کاهش نیروهای انگلیس در جنوب عراق به شدت ابراز نگرانی کرده و بیم آن دارند که کم رنگ شدن حضور نیروهای بریتانیایی موجب بروز شکاف امنیتی در امتداد خطوط ترانزیت و حمل ونقل کالا به کویت شود. این خطوط جاده‌ای برای نیروهای ارتش آمریکا بسیار حیاتی است و هر زمان که آمریکایی‌ها قادر نباشند از طریق هوایی از عراق خارج شوند، مجبورند راه طولانی و خطرناک سفر به کویت از طریق استان بصره را بپیمایند.

گفته می‌شود گوردون براون نخست وزیر انگلیس که با افزایش نارضایتی عمومی ‌از جنگ در عراق مواجه است، به برگزاری انتخابات پیش از موعد چشم دوخته است. براون پس از ورود به بغداد بلافاصله با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

مالکی پس از نشست مشترکی با براون در منطقه الخضرا گفت: ما آماده‌ایم کنترل امور امنیتی در بصره را طی دو ماه آینده در دست بگیریم و این کار را خواهیم کرد. بصره یکی از استان‌هایی خواهد بود که در آن نیروهای عراقی امور امنیتی را به طور کامل در دست خواهند گرفت.

نخست وزیر انگلیس نیز ضمن تایید طرح‌ها و برنامه‌های همتای عراقی‌اش بیان کرد: همچنان که ما به انجام کارهای نظارتی مشغول می‌شویم، می‌توانیم شمار نیروهای خود را از سقف ۵۵۰۰ تن به حدود ۴۵۰۰ تن کاهش دهیم.

براون در ادامه وعده داد که هزار تن از نیروهای ارتش انگلیس را تا کریسمس امسال به کشورشان باز گرداند. نیروهای ارتش انگلیس در حال حاضر عمدتا در یک پایگاه هوایی در حومه شهر بصره واقع در ۳۴۰ مایلی جنوب شرقی بغداد مستقر می‌باشند. نخست وزیر انگلیس همچنین اظهار داشت: تصمیمات دیگری در خصوص عقب نشینی نیروهای انگلیسی سال آینده اتخاذ خواهد شد.

دیدار براون با مالکی در بغداد تحت شعاع کنفرانس حزب محافظه کار بریتانیا در شهرک بلک پول انگلیس قرار گرفته بود.

براون همچنین با ژنرال بیل رولو فرمانده‌ ارشد نیروهای ارتش انگلیس در عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. وی سپس عازم بصره شد و در حضور نیروهای ارتش انگلیس و استرالیا به مدت پنج دقیقه به ایراد سخنرانی پرداخت.

براون در این دیدار خطاب به سربازان بریتانیایی اظهار داشت: شما در حال ایجاد تغییر و تحولی بزرگ هستید. شما با تقویت مردمی‌ که می‌خواهند مردم کشورشان و نه تروریست‌ها در سرنوشت و آینده کشورشان حاکم باشند، در حال پایه‌ریزی اساس دموکراسی هستید. از سوی دیگر، ژنرال دیوید پترائوس فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق نیز که دیداری کوتاه با براون داشت، برنامه‌ها و طرح‌های خود را به نخست وزیر انگلیس اعلام کرد.

پترائوس گفت: خروج نظامیان انگلیس کاری شدنی است. در حال حاضر چهار گردان در بصره فعالیت می‌کنند که عراقی‌ها به طور عمده رهبری عملیات‌ها را برعهده دارند.