ایرنا - سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۱۷ و ۱۸نوامبر سال جاری میلادی در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

روزنامه الریاض عربستان سعودی با انتشار این خبر به نقل از «علی النعیمی» وزیر نفت و منابع معدنی عربستان سعودی، نوشت: بحث پیرامون نحوه تامین نیازهای جهانی به نفت بررسی حفظ آرامش بازارهای جهانی نفت و راه‌های حفاظت از محیط زیست از جمله محورهای مهمی است که در این اجلاس مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار خواهد گرفت. عربستان هم اینک با تولید بیش از ۹میلیون بشکه نفت خام در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در اوپک است.

بر اساس گزارش شرکت نفت عربستان (آرامکو) این کشور قرار است میزان تولید نفت خود را تا پایان سال ۲۰۰۸میلادی به ۵/۱۲ میلیون بشکه نفت در روز افزایش دهد. بر اساس گزارش منابع اقتصادی، حجم ذخایر نفتی عربستان ۱/۲۶۱میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که این رقم بیش از یک چهارم مجموع ذخایر نفت جهان است.

این در حالی است که میزان ذخایر گازی این کشور نیز ۶/۶تریلیون متر مکعب اعلام شده که این رقم عربستان سعودی را پس از روسیه، ایران و قطر در فهرست چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان قرار داده است. ایران، عربستان سعودی، الجزایر، اندونزی، عراق، کویت، آنگولا، لیبی، قطر، نیجریه، امارات متحده عربی و ونزوئلا ۱۲کشور عضو اوپک هستند. اولین کنفرانس سران کشورهای صادرکننده نفت در سال ۱۹۷۵میلادی در الجزایر برگزار شد.