خبرگزاری مهر- یک منبع دولت عراق گفت که مقامهای عراقی اجرای حکم اعدام علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی از همدستان صدام به عنوان یکی از عاملان کشتار کردها را به تاخیر انداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حکم اعدام علی شیمیایی به جرم کشتار هزاران کرد در دوران رژیم سابق عراق قرار بود روز پنج‌شنبه اجرا شود. «علی حسن المجید» پسر عموی صدام دیکتاتور پیشین عراق و معروف به علی شیمیایی، «حسین رشید محمد التکریتی» و «سلطان‌هاشم احمد» در تاریخ ۲۴ ژوئن از سوی دادگاه مذکور به اعدام محکوم شده بودند، اما این افراد از دادگاه درخواست استیناف کردند که دادگاه عالی جنایی عراق، اخیرا حکم اعدام آنان را تایید کرد.

این سه نفر به اتهام دست داشتن در کشتار دسته جمعی و جنایت جنگی در حق ۱۸۰هزار کرد عراقی درجریان عملیات انفال در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۸ میلادی محاکمه و مجرم شناخته شدند.

یک مسوول دولتی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فرانسه که آیا حکم اعدام علی شیمیایی با فرارسیدن روز جمعه اجرا خواهد شد، گفت: خیر، دولت تمایلی به اجرای حکم اعدام وی در ماه رمضان که در ۱۳ اکتبر پایان می‌یابد، ندارد.

وی افزود: دولت هنوز تصمیم خود را نگرفته است و نوری المالکی نخست وزیر عراق هنوز برای این کار چراغ سبز نشان نداده است. المالکی گفت که دولت مساله را از بعد حقوقی بررسی خواهد کرد.