گروه بین‌الملل - به فاصله دو روز پس از انتشار نتایج رسمی انتخابات اوکراین روسیه بار دیگر تهدید کرد که گاز اوکراین را قطع خواهد کرد. اوکراین که هنوز خاطره قطع گاز در سال ۲۰۰۵ را از یاد نبرده است بار دیگر در برابر تهدید شرکت گاز پروم قرار گرفته است که قصد دارد یک بار دیگر گاز ارسالی خود به این کشور را محدود کند. روسیه اصلی‌ترین تامین کننده گاز اوکراین است.

براساس ادعای گاز پروم اوکراین ۳/۱میلیارد دلار به این شرکت بابت خرید گاز بدهکار است و چنانچه این پول تسویه حساب نشود گاز قطع خواهد شد. قطع گاز اوکراین سبب قطع گاز در بخشی از مناطق اروپا می‌شود. به همین دلیل در زمستان گذشته که روسیه گاز ارسالی به اوکراین را قطع کرد مردم اروپا برای چند روز مجبور شدند از وسایل گرمازای ابتدایی همچون هیزم برای زندگی استفاده کنند.

بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از اوکراین می‌گذرد. به همین دلیل کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا به حساب می‌آید از دو طرف خواسته است تا هر چه زودتر این ماجرا را حل و فصل کنند.

اعلامیه گاز پروم در حالی منتشر شد که نتایج انتخابات از پیروزی اعضای ائتلاف موسوم به نارنجی که در سال ۲۰۰۴ در اوکراین انقلاب آرامی را بر ضد دولت مورد حمایت روسیه ترتیب دادند، خبر می‌دادند.

به عقیده تحلیلگران شکست حزب طرفدار ویکتور یانکوویچ خشم زمامداران کرملین را برانگیخته است و باعث شده تا آنها یک بار دیگر اسلحه گازی خود را به سوی اوکراین نشانه بروند.

ائتلاف نارنجی مواضعی کاملا مخالف دولت روسیه دارند و به همین دلیل همواره مورد خشم دولتمردان روسیه هستند.

دولت کنونی اوکراین و پارلمانی که هم‌اکنون با ائتلاف فتح کرده است قصد دارند موضع اوکراین را به غرب و ایالات متحده نزدیک کنند.

همچنین ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری اوکراین از کسانی است که قصد دارد اوکراین را به یکی از پایگاه‌های دائمی ناتو تبدیل کند.

این اتفاق از نظر دولت کرملین به منزله یک خیانت بزرگ است و اتفاقی است که روسیه از آن به شدت پرهیز می‌کند.

روسیه چند ماه گذشته مدام نسبت به افزایش پایگاه‌های ناتو در نزدیکی مرزهایش ابراز نارضایتی کرده است و حالا نمی‌تواند تشکیل پایگاه ناتو را در کشور هم‌مرز خود که احساس مالکیت معنوی نیز به آن دارد تحمل کند.

با این وجود اتحادیه اروپا دیروز از روسیه درخواست کرد تا امیال خود را با روش‌های دیگری دنبال کند.

روسیه همواره از سوی اتحادیه اروپا به این متهم شد است که از گاز صادراتی و گاز پروم به عنوان یک اسلحه برای رسیدن به خواست‌های سیاسی استفاده می‌کند.