گروه بین‌الملل - در توکیو شاخص سهام نیکی به دلیل گزارش بهبود شاخص اعتماد تولید کنندگان در ژاپن اولین روز هفته را با افزایش آغاز کرد.به گزارش رویتر از توکیو بانک مرکزی روز دوشنبه گزارش خود را درباره وضعیت اعتماد تولید کنندگان منتشر کرد که بسیاری از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را برطرف کرد.براساس این گزارش شاخص اعتماد تولید کنندگان در ماه سپتامبر یک واحد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. البته برخی از صاحب‌نظران و تحلیلگران بازار سهام توکیو معتقدند این خبر در واقع نه مثبت است و نه منفی.در حالی که گزارش اخیر اعتماد مناسبی را نزد تولید کنندگان نشان می‌دهد اما چشم‌اندازی ضعیف دارد.به هر حال در بازار سهام توکیو سرمایه‌گذاری به دنبال دلیل و انگیزه‌ای بودند که جهت فعالیت آنها را تعیین کند و به همین دلیل با اتکای به خبر مربوط به درآمد برخی کمپانی‌ها رو به خرید سهام شرکت‌ها و کمپانی‌های تولید کننده کرد و در این میان به سراغ کمپانی‌هایی رفتند که درآمد خوبی را در ماه‌های اخیر دشت کرده بودند و کمپانی فانوک (FANUC) برنده اشتیاق سرمایه‌گذاران بود.شاخص سهام نیکی ۶۶ واحد افزایش یافت و به واحد ۱۶۸۵۱ رسید و شاخص سهام توپیکس هم کمتر از یک واحد به دست آورد و به واحد ۱۶۱۸ رسید.میزان معاملات محدود بود و حدود ۷۸۰میلیون سهم در توکیو دیروز دست به دست شد این در حالی است که دوشنبه هفته گذشته حدود ۷۸۸میلیون سهم معامله شده بود.

در اروپا بازارهای سهام تحت تاثیر بحران بانک‌ها اولین روز هفته را با تنزل آغاز کردند.بانک‌ USB از سوئد هشدار داد که این بانک سه ماهه سوم سال را به دلیل بحران اعتبارات در ماه اوت ضرر هنگفتی داده است.

این موضوع باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد و بنابراین شاخص‌های سهام در اروپا صبح دیروز در فضای ناآرام و نگران تنزل یافتند. شاخص سهام FISE لندن ۶/۰درصد از دست داد. در لندن نورترن بانک و یو.بی.اس مهم‌ترین بازندگان بودند.در بازار معاملات ارزی ارزش یورو به رکورد تازه‌ای در مقابل دلار دست یافت. در توکیو صبح دیروز هر یورو به ازای ۴۲۸۳/۱ دلار معامله شد. ارزش دلار در هفته اخیر به دلیل آمار و اخبار ضعیف اقتصادی در ایالات متحده که خود احتمال کهش مجدد نرخ بهره را افزایش می‌دهد، رو به تنزل داشته است.در این هفته سرمایه‌گذاران منتظر گزارش اشتغال در ایالات متحده هستند که معیاری برای تصمیم‌گیری بانک مرکزی در مورد نرخ بهره است.همچنین در این هفته قرار است کمیته تعیین و تنظیم نرخ بهره بانک مرکزی اروپا جلسه داشته باشد. انتظار می‌رود نرخ بهره این منطقه همچنان ثابت بماند. نرخ بهره منطقه یورو ۴درصد است.وال استریت دقیقا در آستانه شروع آخرین ربع سال قرار دارد این در حالی است که هنوز سوالات و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در مورد اقتصاد ایالات متحده پاسخی نیافته است.بازار مسکن در ضعیف‌ترین دوران خود است و بحران اعتبارات کاملا ریشه کن نیست. بانک مرکزی آمریکا تلاش کرد تا با کاهش نرخ بهره تنش بازارها را کنترل کند اما همه دلایل و عواملی هم که بازارها را متشنج و سرگردان می‌سازد تحت کنترل بانک مرکزی نیست.این اوضاع باعث شده است که سرمایه‌گذاران بی‌صبرانه و مشتاقانه منتظر اخبار اقتصادی این هفته باشند.