گروه بین‌الملل- مردم اوکراین دیروز یک بار دیگر برای انتخاب نمایندگان پارلمان به پای صندوق‌های رای رفتند.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که مردم و کارشناسان امید دارند انجام آن به پایان بن‌بست سیاسی یک‌ساله در اوکراین منجر شود. بن‌بست سیاسی پس از آن به وجود آمد که ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهوری و ویکتور یانکوویچ، نخست‌وزیر اوکراین با یکدیگر اختلاف پیدا کردند.

یوشچنکو در جریان انقلاب نارنجی به قدرت رسید و یولیاتیموشنکو را به نخست‌وزیری برگزید اما دولت تیموشنکو به دنبال پاره‌ای اختلافات و کارشکنی‌ها سقوط کرد و یانکوویچ که حزبش اکثریت پارلمان را در اختیار دارد به نخست‌وزیری رسید.

این در حالی بود که این دو نفر مواضعی کاملا مخالف یکدیگر داشتند.

ویکتو یوشچنکو مواضعی نزدیک به غرب دارد و تلاش فراوانی کرده تا طی چند سال اخیر اوکراین را به ایالات متحده و پیمان آتلانتیک شمالی نزدیک کند.

در برابر یانکوویچ همچنان به روسیه وفادار است و از غرب دوری می‌کند.

دولت پوتین از او حمایت می‌کند. انتخابات زودهنگام پارلمانی اوکراین در حالی دیروز برگزار شد که عدم توافق سیاسی و کشمکش بین سیاستمداران برگزاری انتخابات را به یک مراسم هر ساله در اوکراین تبدیل کرده است.

اصلی‌ترین ویژگی این انتخابات اتحاد دوباره نیروهای اصلی در جریان انقلاب نارنجی در سال ۲۰۰۴ است.

یوشچنکو و تیموشنکو که متحد یکدیگر در سال ۲۰۰۴ به حساب می‌آمدند پس از پیروزی انقلاب رنگی خود دچار اختلاف شدند.

تیموشنکو خواستار سرعت آرام‌تری برای تغییرات و نگاه متقابل بین اوکراین و غرب بود.

به همین دلیل او همچنان محبوبیت خود را نزد مردم اوکراین حفظ کرده است. سه سال پس از انقلاب نارنجی اکنون مردم اوکراین یک بار دیگر این دو نفر را در شرایط اتحاد با یکدیگر می‌بینند.

این اتحاد به منظور حفظ دستاوردهای انقلاب نارنجی اوکراین صورت می‌گیرد چرا که حزب مخالف به رهبری ویکتور یانکوویچ در دو سال گذشته به شدت قدرت گرفته و همواره سد یوشچنکو در اجرای برنامه‌هایش شده است.

در انتخابات دیروز ۳۷میلیون نفر از جمعیت ۴۵میلیون نفری اوکراین واجد شرایط رای دادن بودند که این افراد برای انتخاب ۴۵۰ نماینده مجلس آرای خود را به صندوق‌ها ریختند.

مجموعا بیست حزب در این انتخابات شرکت کردند که تنها ۳ حزب آن توانایی کسب کرسی‌‌های بالا را در مجلس دارند.

ویکتور یوشچنکو طی بیانیه‌ای که به وسیله سخنگوی او قرائت شد از مردم ا وکراین خواست تا با رای خود از انقلاب نارنجی حمایت کنند و اجازه ندهند که دستاوردهای این انقلاب و اصلاحاتی که انجام شده است نابود شود.

یانکوویچ نیز اعلام کرده مردم در این انتخاب از تقدیم اوکراین به غرب جلوگیری خواهند کرد.