حامد کرزای: با رهبران طالبان مذاکره می‌کنیم  طالبان: مذاکره پس از خروج نیروهای ناتو

گروه بین‌الملل- حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان پیشنهاد کرد تا با رهبران طالبان ملاقات کند و درباره مشارکت آنها در قدرت مذاکره و بحث کنند، اما سخنگوی طالبان گفت: مادامی که نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان حضور داشته باشند، آنها حاضر به مذاکره با کرزای نیستند. به گزارش رویتر، کرزای پیشنهاد ملاقات با طالبان را درست چند ساعت پس از یک حمله انتحاری در اتوبوس نظامی که منجر به کشته شدن ۳۰نفر شد، مطرح کرد. کرزای گفت: او حاضر است با ملامحمد عمر، رهبر طالبان و گلبدین حکمیتار ملاقات و مذاکره کند. وی افزود: اگر من آدرس آنها را بدانم، خود به آنجا خواهم رفت و لازم نیست آنها به کاخ ریاست‌جمهوری بیایند. وی خطاب به آنها گفت، جناب ملاعمر، جناب حکمتیار چرا دارید کشور خودتان را نابود می‌کنید؟

پس از دعوت کرزای از سران طالبان، سخنگوی طالبان گفت: ما هرگز با دولت افغان در حضور نیروهای خارجی مذاکره نمی‌کنیم. قاری یوسف احمدی گفت: حتی اگر حامد کرزای از ریاست‌جمهوری کناره بگیرد، ملامحمد عمر موافقت نخواهد کرد تا با دولت مذاکره کند. وی به آسوشیتدپرس گفت،‌ نیروهای خارجی اختیار و صلاحیت ندارند تا درباره افغانستان گفت‌وگو کنند.

حامد کرزای گفت، او با مبارزان طالبان از طریق بزرگان و ریش‌سفیدان طوایف ارتباط دارد و هیچ ارتباط باز و مستقیمی با آنها ندارد. محل زندگی و اختفای ملامحمد عمر تقریبا مشخص هستند هر چند کرزای ادعا کرد، وی در کویته است. کرزای که به نظر می‌رسد از جنگ در افغانستان خسته شده است و نیز راهی برای اعمال قدرت و برقراری امنیت در سراسر کشور ندارد، گفت: اگر گروهی از طالبان نزد من بیایند و به من بگویند که کدام وزارتخانه و یا موقعیت اداری در دولت را می‌خواهند و به ازای آن جنگ را کنار می‌گذارند من در خواست آنها را می‌پذیرم. وی تاکید کرد: من می‌پذیرم، صرفا برای اینکه می‌خواهم جنگ و درگیری در افغانستان پایان گیرد. کرزای گفت من امیدوارم چنین تقاضایی وجود داشته باشد.

پیشنهاد کرزای در حالی مطرح شد که سفارت آمریکا در کابل گفت، ما مذاکره با مبارزان طالبان را که لقب تروریست به آنها داده‌ایم نخواهیم پذیرفت، اگرچه ناتو و سازمان ملل گفته‌اند که تعداد فزاینده‌ای از نیروهای طالبان علاقه‌مند هستند تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. دان‌اورتز سفیر ناتو در افغانستان گفت، ائتلاف احتمال مذاکره را بررسی خواهد کرد.

جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا و حامد کرزای چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی در نیویورک با همدیگر ملاقات و درباره مبارزه علیه طالبان و القاعده بحث و گفت‌وگو کردند، اما معلوم نشد که آیا آنها درباره گفت‌وگو با مبارزان این دو گروه هم صحبت کرده‌اند یا خیر. انفجاری که در روز شنبه اتفاق افتاد و دومین حادثه مرگبار از زمان سقوط طالبان از سال ۲۰۰۱ تاکنون است، ۳۵ کشته بر جای گذاشت. شدت انفجار باعث خرابی و ویرانی مناطق نزدیک به اتوبوس هم شد و افراد پلیس برای جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان مجبور بود از درخت‌ها بالا بروند.

ناظران می‌گویند، این انفجارات شبیه انفجار بمب اتم بود و دود و آتش همه فضا را پر کرده بود. کرزای گفت: ۳۳ نفر از کشته‌شدگان سرباز و ۲نفر شهروندان غیرنظامی بودند. همچنین وزیر بهداشت افغانستان هم اعلام کرد که حدود ۳۰ نفر هم مجروح شدند. ۱۱نفر از کشته‌شدگان که به دلیل شدت انفجار تکه‌تکه شده‌اند، هنوز شناسایی نشدند. حامد کرزای خاطرنشان کرد: این یک تراژدی است، چه کسی چنین کاری را علیه انسانیت، علیه مردم و حتی علیه اسلام انجام می‌دهد. کسی که خودش را مسلمان می‌خواند نمی‌تواند مردم مظلوم و بی‌گناه را آن هم درست در ماه رمضان قتل‌عام کند.

حامد‌ کرزای اوایل ماه سپتامبر هم موضوع ملاقات و گفت‌و‌گو با طالبان را مطرح کرده بود اما خود وی‌ می‌گوید تاکنون کسی به این درخواست پاسخ نداده است. وی تاکید کرد او برای صلح و برقراری امنیت بر دعوت خود از طالبان برای مذاکره و مشارکت در قدرت تاکید دارد.