گروه بین‌الملل - کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده از دعوت نماینده عربستان و سوریه به کنفرانس صلح خاورمیانه که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، خبر داد. این کشورها باوجود موافقت اتحادیه عرب با برگزاری این کنفرانس، با آن به سردی برخورد کرده بودند. به گفته رایس این دعوت از سوی کمیته چهارجانبه صلح متشکل از ایالات متحده، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل صورت خواهد گرفت. گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه روز یکشنبه، ۲۳ سپتامبر، در نیویورک با صدور بیانیه‌ای رسما پیشنهاد آمریکا برای برگزاری یک «نشست» صلح در جهت حل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها را پذیرفت.

اعضای کلیدی کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه خاویر سولانا، سرپرست اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، هستند.

قرار است «نشست» صلح مورد حمایت گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در ماه نوامبر سال میلادی جاری در آمریکا برگزار شود، اما هنوز تاریخ یا محل دقیق آن اعلام نشده است.

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، که نماینده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه است، روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد تا پایان سال میلادی جاری شکل آتی یک دولت فلسطینی تعیین شود.وی این هدف را «دشوار اما قابل تحقق» خواند.

گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در سال ۲۰۰۳ هم طرحی را برای صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها در نظر گرفت. این طرح به عقیده اکثر ناظران با شکست رو برو شد.

کاندولیزا رایس گروهی از کشورهای عرب که شامل عربستان و سوریه می شود، را «دعوت‌شدگان طبیعی» به «نشست» صلح موردنظر آمریکا خوانده است.

او تاکید کرد کشورهایی که قصد شرکت در این نشست را دارند، باید به راه حل دو دولت که بر اساس آن حق حیات اسرائیل در کنار فلسطین تایید خواهد شد، متعهد باشند و خشونت را کنار بگذارند.به عقیده تحلیلگر بی بی سی استفاده از عبارت «نشست» بین‌المللی به این معنی است که آن اجلاس یک «کنفرانس صلح» تمام عیار نخواهد بود. او با اشاره به عمیق شدن خصومت بین جنبش حماس و گروه فتح و نیز افزایش فشار اسرائیل بر نوار غزه، معتقد است که شرایط حاضر برای حل اختلافات پیچیده اسرائیل و فلسطینی‌ها مساعد نیست.