گروه بین‌الملل- آلن گرین اسپن رییس سابقه بانک مرکزی آمریکا گفت، اقتصاد آمریکا شانس زیادی برای رهیدن از خطر رکود دارد، هر چند کسادی بخش مسکن هنوز تهدیدی بالقوه برای هزینه‌ها است. رییس سابق بانک مرکزی آمریکا که تا مدت‌ها پس از استعفا، سایه‌اش بر سر بن برنانکی رییس فعلی، بانک مرکزی سنگینی می‌کرد و تحلیل‌هایش برای بازارها از اهمیت حیاتی برخوردار است، روز یکشنبه در تازه‌ترین سخنرانی خود، اقتصاد آمریکا را دارای شرایط و امکاناتی دانست که بتواند خود را از خطر کسادی که تهدیدی جدی برای آن است، دور نگهدارد.

وی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ان‌بی‌.‌سی گفت: ما در آستانه یک کسادی قرار داریم. اما حدس من این است که اگرچه احتمال کسادی ۵۰-۵۰ است اما شانس ما برای پشت‌سر گذاشته بحران اندکی بیشتر است. اما شکی نیست که فشار شدیدی که روی قیمت مسکن در حال حاضر وجود دارد، می‌تواند رونق را به طور کلی از بخش مسکن بگیرد و آن را با رکود کامل دچار کند.

آلن گرین اسپن در کتاب خاطرات خود جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا را مقصر اصلی شرایط فعلی آمریکا دانست و او را متهم کرد که به سودای تصاحب چاه‌های نفت عراق، صدام حسین را ساقط کرد و جنگی مخرب را به راه انداخت. او همچنین جورج بوش را متهم کرد که محدودیت‌های مالی سنتی حزب خود را در نظر نگرفت و از قدرت خود برای افزایش بودجه استفاده کرد. گرین اسپن در این گفت‌وگوی تلویزیونی از سیاست خود مبنی بر کاهش مالیات‌ها در اوایل دوران زمامداری بوش دفاع کرد و گفت: من دلایل مستدل و مستحکم دارم. آن زمان ما با شرایط کنونی مواجه نبودیم و ایده من برای آن زمان بسیار خوب بود. گرین اسپن در آن زمان به اعضای کنگره گفت: برای جبران کاهش مالیات‌ها که ازدرآمد دولت کم می‌کرد، سعی کنند از هزینه‌‌ها بکاهند.

آلن گرین اسپن در مورد بحران‌های sub-prime که به بخش مسکن در ایالات متحده آسیب جدی وارد می‌کند، گفته بود، وقت آن است که حباب مسکن در ایالات متحده بترکد، و از ترکیدن آن اجتناب نمی‌توان کرد.

بنابراین وی با این سوال از سوی منتقدان خود مواجه است که آیا نرخ بهره یک درصدی در زمان وی یکی از دلایل رونق بخش مسکن و شکل‌گیری حباب‌های مسکن نیست.

در پاسخ وی معتقد است با رونق مسکن ما با یک مشکل جهانی روبه‌رو هستیم، این در حالی است که رونق بخش مسکن در ایالات متحده از میانگین هم کمتر است. بنابراین آنچه در حال حاضر رخ داده است، معضل آمریکا و دست‌پرورده من نیست.سخنان تازه گرین اسپن درباره شانس آمریکا است برای خلاصی از کسادی برخی از کارشناسان و اقتصاددانان تایید می‌کنند. آنها معتقدند پیگیری و نظارت بانک مرکزی آمریکا برای کنترل بازارها و مدیریت بحران، در حال حاضر آمریکا را در شرایط مطلوب‌تری از سایر کشورها به ویژه انگلیس قرار داده است.