خبرگزاری مهر- براساس گزارش یک کمیته آمریکایی، جنگ عراق در هر روز ۷۲۰‌میلیون دلار و در هر دقیقه ۵۰۰‌هزار دلار برای آمریکا هزینه در بر دارد. این گزارش به وسیله تیمی با مدیریت ژوزف استیگلیتز اقتصاددان شهیر آمریکایی تهیه شده است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، «کمیته سرویس دوستان آمریکا» اعلام کرد که با پول صرف شده در یک روز برای جنگ عراق می‌شد برای تقریبا شش‌هزار و ۵۰۰ خانوار خانه خرید و یا آن را برای مراقبت‌های بهداشتی ۴۲۳‌هزار و ۵۲۹ کودک صرف کرد و یا می‌شد برای یک‌میلیون و ۲۷‌هزار خانه برق تهیه کرد.

برآورد ژوزف استیگلیتز» اقتصاد دان برجسته و برنده جایزه نوبل و «لیندا بیلمز» متخصص امور اقتصادی در دانشگاه‌هاروارد، که مخالف این جنگ است، نه تنها شامل هزینه‌های فوری این جنگ می‌شود، بلکه به مواردی در حال حاضر می‌پردازد از جمله مراقبت‌های بهداشتی درازمدت برای سربازان قدیمی‌و جایگزینی سخت‌افزارهای نظامی.

بیلمز که دستیار وزارت بازرگانی در دوره «بیل کلینتون» بود و استیگلیتز هم به عنوان اقتصاد دان برجسته سابق در بانک جهانی، در سال ۲۰۰۶ هزینه کلی جنگ عراق را تا بیش از ۲/۲تریلیون دلار برآورد کردند.

پیش از این نیز خبرگزاری فرانسه هزینه ماهیانه این جنگ برای آمریکا را حدود ۱۲‌میلیارد دلاربرآورد کرده بود.

روزنامه واشنگتن پست از تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا برای درخواست کمک اضافی به منظور تامین هزینه‌های سرسام آور حضور نظامیان آمریکایی در عراق خبر داد.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام مسئول در کاخ سفید نوشت: بوش رئیس جمهوری آمریکا درصدد است تا در پی گزارش ژنرال «دیوید پترائوس «فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق و «رایان کروکر» سفیر این کشور در بغداد، از کنگره ۵۰‌میلیارد دلار اضافی برای تامین هزینه‌های جنگ عراق، درخواست کند.

به نوشته این روزنامه، این مبلغ علاوه بر بودجه جنگی تقریبا ۴۶۰‌میلیارد دلاری در سال مالی ۲۰۰۸ و لایحه متمم ۱۴۷‌میلیارد دلاری برای تامین هزینه‌های جنگ درعراق و افغانستان خواهد بود.

در همین حال مجلس سنای آمریکا لایحه پیشنهادی دموکرات‌ها را درباره کاهش بودجه رزمی‌جنگ عراق تا ژوئن سال آینده میلادی تصویب نکرد تا دومین شکست دموکرات‌ها در برابر بوش در هفته جاری رقم بخورد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، این لایحه که توسط دموکرات‌ها پیشنهاد شده بود، در جلسه جمعه سنا فقط توانست ۲۸ رای مثبت از حداقل حد نصاب ۶۰ رای مثبت را به خود اختصاص دهد. ۲۰ نفر از سناتورهای دموکرات و همه سناتورهای جمهوریخواه، جمعا ۷۰ سناتور، به لایحه مزبور رای منفی دادند.

این لایحه در صورت تصویب، بودجه عملیات رزمی‌در عراق را تا ماه ژوئن سال آینده میلادی به کلی قطع می‌کرد و فقط برای عملیات غیررزمی‌مانند آموزش نیروهای امنیتی عراق یا عملیات ضد تروریسم بودجه اختصاص می‌داد.این دومین شکست دموکرات‌ها در هفته جاری در به چالش کشیدن سیاست‌های «جرج بوش»، رییس‌جمهوری آمریکا در قبال عراق محسوب می‌شود. روز چهارشنبه گذشته نیز لایحه ای مربوط به تنظیم ماموریت‌های رزمی‌نیروها در عراق در مجلس سنا ناکام مانده بود.