گروه بین‌الملل- خبر افزایش درآمد کمپانی اوراکل در روز جمعه باعث افزایش اعتماد به نفس بازار و ترقی شاخص سهام در وال‌استریت شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، کمپانی اوراکل در روز جمعه خبر از افزایش ۲۵درصدی در میزان فروش خود برای سه ماه دوم داد که در واقع در هفت سال اخیر با افزایش رقم سود این کمپانی به شمار می‌رود. افزایش سود کمپانی اوراکل، سرمایه‌گذاران و بازار را از جریان رشد اقتصادی مطمئن ساخت. در واقع خبر افزایش درآمد کمپانی اوراکل در عین حال که اعتماد به سلامت اقتصاد را بهبود بخشید، همراه با کاهش نرخ بهره که در اواسط هفته گذشته رخ داد، سرمایه‌گذاران را به خرید و فروش تشویق کرد و یکی از بهترین هفته‌ها را برای سهام رقم زد. یکی از فعالان بازار در توضیح جریان بازار در روز جمعه می‌گوید، همان‌طور که بازار عادت دارد مشکلات خود را دست کم بگیرد، رشد اقتصادی را نیز دست کم می‌گیرد. بنابراین اخباری که قدرت و قوت اقتصاد را به یاد بازار می‌آورند، تاثیر شگرف روانی دارد.

با اینهمه به نظر می‌رسد دو مشکل سرجای خود باقی باشد، یکی مشکل وام‌های Sub-Prime که هنوز موسسات مالی جرات پرداخت این وام‌ها را به مردم ندارند و همچنان میزان اعطای این وام‌ها به مردم محدود است. بانک HSBC بزرگ‌ترین بانک انگلیس در اقدامی احتیاطی بخش اعطای این وام‌ها را برای مشتریان تعطیل کرد. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز بحران کمبود اعتبارات به پایان نرسیده است و بر اقدامات مالی و بانکی تاثیرگذار است. خطر مهم دیگری که در کاهش نرخ بهره بزرگ‌تر شده است، کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب است که تاثیر مهمی بر اقتصاد منطقه یورو می‌تواند بر جای بگذارد.

بن برنانکی، رییس بانک مرکزی ایالات متحده روز پنج‌شنبه در سخنرانی گفت: بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش داده است تا از اقتصاد آمریکا در مقابل آسیب‌های بحران کمبود اعتبارات محافظت کند اما چشم‌انداز همچنان نامعلوم و مبهم است. برنانکی گفت توسعه اخیر در بازارهای مالی، بی‌ثباتی درباره چشم‌انداز اقتصاد را افزایش داده است. به همین دلیل کمیته تصمیم‌گیری بانک توسعه اخیر بازارها را به دقت زیر نظر خواهد داشت تا بتواند تاثیر این توسعه را بر اقتصاد ارزیابی کند.

روز جمعه در وال استریت، شاخص سهام صنعتی داوجونز ۵۳واحد یا ۳۹/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۳۸۲۰ واحد رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۷واحد یا ۴۶/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۵۲۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک که در هفته‌های اخیر، روزگار خوش را تجربه کرده است، ۱۷واحد یا ۶۴/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۲۶۷۱ رسید. برای کل هفته داوجونز ۸/۲درصد به دست آورد، استاندارد اندپورز هم ۸/۲درصد سود به دست آورد، به این ترتیب از ماه مارس تاکنون، بزرگ‌ترین رقم سود برای این دو شاخص در این هفته رقم خورده است.شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۷/۲درصد به دست آورد.

بازارهای اروپایی هم روز جمعه را با افزایش سپری کردند. شاخص سهام FTSE لندن، ۴۳/۰درصد به دست آورد. شاخص واکس آلمان و DAC-۴۰ فرانسه هم به ترتیب ۷۷/۰درصد و ۲۲/۰درصد افزایش یافت. در بازار معاملات ارزی نرخ برابری دلار در برابر یورو به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسید و در روز جمعه هر یورو به ازای ۴۱۲۰/۱دلار معامله شد و نگران صادرکنندگان اروپایی را تشدید کرد.