پوتین خواستار تعیین زمان خروج نظامی آمریکا از عراق شد

ایسنا- براساس بیانیه‌ منتشر شده از سوی کرملین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد که آمریکا باید یک جدول زمانی جدی برای خروج نیروهای خود از عراق تعیین کند که اگر این امر صورت نگیرد مقامات عراقی اقدامات کمی در سازماندهی دوباره‌ نیروهای مسلح این کشور انجام خواهند داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، گفت: من با جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا، در مورد این اظهاراتش که فقط زمانی نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند که دولت عراق توانایی تضمین امنیت داخلی این کشور را داشته باشند،‌ موافق هستم.

پوتین تصریح کرد: به هر حال بهتر است یک جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تعیین شود، چون مادامی که مشخص نباشد این نیروها چه زمانی از عراق خارج می‌شوند، دولت عراق برای حرکت در راستای ایجاد امنیت کل در عراق و کنترل سازمان‌های ارتش و سرویس‌های امنیتی خود هیچ انگیزه‌ای نخواهد داشت. این اظهارات پوتین در حالی اعلام شده است که روسیه یک منتقد جدی جنگ عراق بوده است.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نیز گزارش داد: پوتین اعلام کرد دخالت‌های واشنگتن در شرق اروپا استقلال این منطقه را محدود ‌کرده و اوضاع نابسامانی که در دوران اشغال توسط شوروی سابق در دوران جنگ سرد وجود داشت را ایجاد می‌کند.

پوتین گفت: در بعضی از کشورهای شرق اروپا سفیر آمریکا نه تنها کاندیداهای وزیر دفاع این کشورها را تایید می‌کند، بلکه ماموران دون پایه را در حضور در سمت‌هایی تایید می‌کند. روسیه به شدت مخالف گسترش ناتو در شرق اروپا و حضور اعضای سابق گروه پیمان ورشو در این سازمان است. لهستان، جهموری چک و مجارستان در سال ۱۹۹۹ عضو ناتو شدند. هفت کشور از شرق اروپا نیز در سال ۲۰۰۴ عضو این سازمان شدند.

پوتین اظهار داشت: نفوذ آمریکا در این منطقه ممکن است امروز خوشایند باشد اما در آینده باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.