هیچ کس حرف‌های ژنرال را باور نکرد

گروه بین‌الملل- ژنرال دیوید پترائوس و رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق پس از ارائه گزارش خود به کنگره آمریکا راهی سنا شدند تا بار دیگر در حضور اکثریت دیگری از دموکرات‌‌ها به سوالات سناتورهای آمریکایی در خصوص عراق پاسخ دهند.

ژنرال پترائوس در کمیته روابط خارجی سنا گفت: حوادث تروریستی در عراق به طور کلی طی ۸ تا ۱۲ هفته گذشته کاهش داشته است. افراد قبیله‌ای و مردم عراق در حال کمک به ما هستند و ما به دنبال آن هستیم که به مردم عراق در بازسازی کشورشان کمک کنیم.

ما به پیشرفت‌های اساسی در عراق دست پیدا کرده و نزدیک به ۱۰۰نفر از رهبران آنها را دستگیر کرده‌ایم. پلیس عراق در حال سازماندهی دوباره است و مجموعه این دستاوردها ما را به آینده امیدوار می‌کند.

سناتور ژوزف بایدن پس از شنیدن گزارش کروکرو پترائوس گفت: حقیقت آن است که با وجود این گزارش جان آمریکایی‌ها همچنان در خطر است و پیشرفت قابل حسی دیده نمی‌شود. سناتور جان وارنر نیز که از جمهور‌خواهان منتقد دولت به حساب می‌آید پس از پایان سخنان پترائوس پرسید: آیا توصیه‌های ژنرال آمریکایی، ایالات متحده را امن‌تر می‌کند؟ و ژنرال پترائوس نیز پاسخ داد: من واقعا نمی‌دانم آقا!

سناتورهای دموکرات سوالاتی را در این جلسه مطرح کردند که پاسخ اکثر آنها با نمی‌دانم، معلوم نیست و نمی‌شود پیش‌بینی کرد داده شد. سناتورهای آمریکایی ژنرال پترائوس را چنان به چالش کشیدند که پس از خروج از جلسه در تصاویر تلویزیونی که روی وب‌سایت بی‌بی‌سی قرار داده شد بسیار خسته به نظر می‌رسید.

نانسی پلوسی، رییس حزب دموکرات و رییس مجلس نمایندگان آمریکا یکی از جالب توجه‌ترین واکنش‌ها را به گزارش سفیر و فرمانده آمریکا در عراق نشان داد. پلوسی گفت: اظهارات پترائوس در کنگره یک خط روشن را ترسیم کرد و آن اینکه جنگ بی پایان در عراق تنها گزینه دولت آمریکا است.

هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات در انتخابات آتی نیز با مقصر قلمداد کردن جورج بوش گفت: کروکروپترائوس به طور غیر منفصفانه‌ای برای صحبت کردن به جای جورج بوش انتخاب شدند. کلینتون افزود: باور گزارش‌هایی که پترائوس و کروکر ارائه کردند نیازمند یک نادانی عمدی از سوی مردم است.

سناتور باراک اوباما دیگر کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دموکرات نیز گفت: ‌ارائه این گزارش در سالگرد حملات یازده سپتامبر نشان می‌دهد که حمله به عراق ارتباط مستقیمی با این حملات داشته است. اوباما ارائه این گزارش را در یازده سپتامبر کاری اشتباه خواند. سناتور دموکرات ادامه داد: باید این گزارش در زمان دیگری و در شرایط بهتری ارائه می‌شد. این واکنش اوباما آشکارا نشان می‌دهد که به عقیده او پیشرفتی در عراق صورت نگرفته است.

در همین حال یکی از نمایندگان آمریکا پس از استماع گزارش پترائوس را بلندگوی کاخ سفید خواند و گزارش را غیر واقعی توصیف کرد. ژنرال پترائوس بارد این اتهام عنوان داشت که گزارش خود را بدون دخالت و تایید کاخ سفید و پنتاگون تنظیم کرده است.