عدم آمادگی ارتش عراق برای حفظ امنیت

ایسنا- پارلمان عراق دیروز میزبان نخست‌وزیر این کشور برای ارائه توضیحات در خصوص تحولات سیاسی و امنیتی، دلایل تاخیر در اعلام تغییرات در کابینه وزیران و تحولات امنیتی مربوط به حوادث اخیر در کربلا بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار بود نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق دیروز نشست مطبوعاتی هفتگی‌اش را با افتتاح مرکز رسانه‌ای دفتر نخست‌وزیری در بغداد برگزار کند، که این امر به دلیل حضور وی در پارلمان به تاخیر افتاد. نخست‌وزیر عراق در سخنان خود در پارلمان گفت که نیروهای ارتش کشورش برای تحویل امور امنیتی از ارتش آمریکا آماده نیستند.

وی در جمع قانونگذاران پارلمان این کشور اعلام کرد: ما برای تحویل گرفتن مسوولیت‌ها و امور امنیتی از نیروهای ائتلاف به کلیه استان‌های عراق به زمان و تلاش‌های بیشتری نیاز داریم.

نوری المالکی اظهارات خود را درحالی بیان داشت که ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفیر واشنگتن در بغداد به منظور ارائه گزارش خود در خصوص اوضاع امنیتی و پیشرفت‌های حاصله در عراق در کنگره آمریکا حاضر خواهند شد.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از اظهاراتش در پارلمان این کشور گفت که خشونت و درگیری‌ در عراق از زمانی که طرح افزایش نیروهای آمریکایی در بغداد به مرحله اجرا گذاشته شده با کاهش ۷۵درصدی روبه‌رو شده است.

وی افزود: امنیت کلید بازسازی، توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت امرار معاش مردم تلقی می‌شود.

این در حالی است که اگر چه دولت عراق به دلیل ناکامی در سرکوب خشونت‌های فرقه‌ای به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، اما مالکی تاکید دارد که پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

نخست‌وزیر عراق در این باره توضیح داد: ما در جلوگیری از سوق یافتن کشور به ورطه جنگ فرقه‌ا‌ی موفق شده‌ایم و من به طور کامل یقین دارم که برقراری آشتی ملی تنها راه ایجاد امنیت در عراق است.