ایسنا - کنفرانس بین‌المللی کشورهای همجوار عراق با سخنرانی مالکی در بغداد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری صوت‌العراق، نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، در مراسم آغاز به کار این کنفرانس که با حضور نمایندگان بیش از ۲۲ کشور و سازمان بین‌المللی و کشورهای همجوار برگزار شد، اظهار داشت: عراق عزمش را برای بازگرداندن امنیت و ثبات جزم کرده و دولت عراق برای ریشه کنی پدیده تروریسم مصمم است. وی همچنین بر دستاوردهای دولت عراق در زمینه‌های مختلف به ویژه مسائل امنیتی تاکید کرد.

مالکی تصریح کرد: موسسات و سازمان‌های عراقی امروز بر اساس قانون تصویب شده از سوی ملت عراق عمل می‌کنند.

وی افزود: یکی از برجسته‌ترین مفاد قانون اساسی عراق، تلاش جهت ایجاد روابط با کشورهای همجوار بر اساس اصل حسن همجواری و جلوگیری از دخالت در امور داخلی و همچنین تکیه بر اصل مذاکره جهت حل مشکلات و مبارزه با تهدیدها‌ی مشترک است.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که کشورش حضور هیات‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس را که دومین نشست کشورهای همجوار برای حمایت از عراق و ایجاد روابط دوستانه در این کشور است، ارج می‌نهد.

وی افزود: حضور شرکت‌کنندگان در این کنفرانس نشانه تمایل آنها برای بازگرداندن عراق به وضعیت عادی و یاری رساندن به دولت عراق در شرایطی است که این کشور با تهدیدهای زیادی روبه‌رو است.

وی هم چنین عنوان داشت: حضور گروه‌های شرور، تروریست‌ها و شبه‌نظامیان در عراق مهمترین تهدیدهایی است که امنیت عراق را هدف قرار داده است و دولت عراق سعی دارد با جدیت هر چه تمامتر و حمایت از اقتصاد این کشور، ویرانی‌های ناشی از جنگ‌های رژیم گذشته و اقدامات تروریستی حاکم بر این کشور را جبران کند.

نخست‌وزیر عراق عنوان داشت: به‌رغم تهدیدهای موجود چنانچه بر اساس شعور ملی هیات‌های شرکت‌کننده در این کنفرانس به بررسی دقیق و جدی گزارش‌های مربوط به کمیته‌های شکل گرفته از نشست قبلی کشورهای همجوار در شرم‌الشیخ بپردازند، امکان موفقیت تصمیمات این کمیته‌ها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: عراق بیش از هر چیز به دنبال ایجاد روابط ویژه با کشورهای همجوار است.

مالکی با تاکید بر اینکه اهداف شرور تروریست‌ها دامن‌گیر کل خاورمیانه شده تاکید کرد: حضور هیات‌های شرکت کننده در این کنفرانس می‌تواند ضمن ایجاد یک روند مسالمت‌آمیز، به ایجاد راه‌کار مناسب برای سرکوب تروریسم منجر شود.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز در این کنفرانس از کشورهای همجوار عراق خواست تا تلاششان را جهت بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور افزایش دهند.

در این کنفرانس نمایندگان سوریه، ایران، کویت، عربستان، اردن و ترکیه به اضافه بحرین، مصر، اتحادیه‌ی عرب، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان ملل متحد و نمایندگان هشت کشور بزرگ صنعتی و کشورهای عضو دایم شورای امنیت حضور دارند.

وضعیت امنیتی عراق، امور مربوط به پناهندگان و آوارگان عراقی و موضوعات مربوط به انرژی و نفت عراق سه محور اصلی اجلاس همسایگان عراق بودند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که قرار است رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پتریوس گزارش اولیه خود را امروز به کنگره ارائه کنند.