هفته پیش‌رو به روایت اکونومیست - ۱۹ شهریور ۸۶

گروه بین‌الملل- استماع گزارش ژنرال جنگ توسط کنگره آمریکا، سیاست پاکستان و بازگشت سیاستمردان تبعیدی و آغاز هزاره جدید برای اتیوپی از مهم‌ترین عناونی خبری هفته پیش‌رو خواهند بود.

بحث درباره نقش آمریکا در جنگ در محافل سیاسی رسمی آمریکا همچنان داغ است و ژنرال پتریوس فرمانده نیروهای آمریکایی قرار است گزارش خود درباره پیشرفت‌ها و یا پسرفت‌هایی که حضور نیروهای آمریکایی در عراق ایجاد کرده است به کنگره ارائه دهد. مهم‌ترین بخش این گزارش تاثیرات استراتژی جدید بوش یعنی «افزایش نیرو» در عراق است. رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق نیز باید به کنگره گزارش دهد. در پایان هفته هم کاخ سفید ملزم است تا درباره وضعیت عراق به کنگره گزارش خود را ارائه دهد. انتظار می‌رود این گزارش‌ها موضوع خارج کردن نیروهای آمریکا از عراق را تشدید کند.

در پاکستان ژنرال مشرف با مشکلات جدی روبه‌رو است، خصوصا که موعد بازگشت دو رقیب سیاسی‌اش فرا رسیده است. نواز شریف، نخست‌وزیر معزول پاکستان و نیز بی‌نظیر بوتو اعلام کرده‌اند در اواسط سپتامبر به وطن‌باز می‌گردند و ژنرال مشرف دارد خود را برای استقبال از آنها آماده می‌کند و در اولین گام حکم بازداشت شهباز شریف، برادر نواز شریف که قرار است برادر خود را در سفر بازگشت به وطن همراهی کند، صادر کرده است. نواز که در سال ۱۹۹۹ در پی کودتای مشرف به خارج از کشور تبعید شد، قرار است امروز به اسلام‌آباد پرواز کند و از آنجا با اتومبیل به لاهور زادگاهش برود و فعالیت خود را در صحنه سیاسی از سر گیرد. بی‌نظیر بوتو هم اواخر هفته لندن را به مقصد اسلام‌آباد ترک می‌کند. با بازگشت نواز شریف و بی‌نظیر بوتو صحنه سیاسی پاکستان که در حال حاضر شاهد حضور طالبان و شورشیان بلوچستان است، تکمیل می‌شود و ژنرال مشرف را چاره‌ای باید.

زمان یک جشن بزرگ برای آغاز سال ۲۰۰۰ در اتیوپی است.

بر اساس تقویم قدیم کلیسای ارتدوکس این کشور سال ۲۰۰۰ تازه آغاز می‌شود. مردم و دولت در پی تدارک جشن بزرگ برای آغاز هزاره دوم هستند. علاوه بر این دولت اتیوپی مردم را تشویق کرده است تا هر یک دو درخت در این سال بکارند تا با جنگل‌زدایی که در کشور اتفاق افتاده است مقابله شود. برای کشوری که درگیر قحطی و خشکسالی و گرسنگی است، این جشن فرصتی برای شادی است.

و اما انتظار می‌رود دادگاهی در نیویورک آدام رایتال که متهم است قانون منع ارسال هرزنامه‌های الکترونیک را نقض کرده است را به زندان محکوم کند. در سال ۲۰۰۵ وی کمک کرده است تا ۲/۱ هرزنامه (اسپم) به ایمیل‌های کاربرهای آمریکن آن‌لاین (AOL) فرستاده شود. او وقتی دستگیر شد که قصد داشت قفل نرم‌افزاری که AOL برای بلوکه کردن اسپم‌های استفاده کرده را بشکند. احتمال دارد او به ۱۱ سال زندان و جریمه ۲۵۰۰۰۰دلاری محکوم شود.