گروه بین‌الملل- ارزیابی ریچارد فیشر،‌ رییس بانک مرکزی دالاس درباره تورم متعادل در آمریکا باعث امیدواری سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره و در نتیجه افزایش اندک شاخص‌ها در روز پنج‌شنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، وال‌استریت در روز پنج‌شنبه اخبار متفاوت و حتی متناقض دریافت کرد. اداره کار ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه گزارشی درباره بهره‌وری منتشر کرد که حاکی از افزایش بهره‌وری در بخش تولید است. براساس این گزارش، میزان برونداد هر ساعت کاری در سه ماه دوم سال ۶/۲درصد افزایش داشته است که افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، هرچند از طرف دیگر این به معنای کاهش تعداد کارگران موردنیاز است. اما این خبر خوب که به نظر وال‌استریت که این روزها منتظر کاهش نرخ بهره است خبر نامناسبی است، با دو خبر دیگر خنثی شد، یکی کاهش سطح دستمزدها است. براساس گزارش اداره کار ایالات سطح دستمزد کارگران ۴/۱درصد به نرخ سالانه افزایش داشت حال آنکه پیش‌بینی‌ها افزایش دودرصدی را انتظار داشتند. به هر حال این خبر از آنجا که تاثیر نامطلوبی بر میزان تورم بر جای نمی‌گذارد و بهانه‌ای به بانک مرکزی برای متوقف‌کردن کاهش نرخ بهره نمی‌دهد، سرمایه‌‌گذاران وال‌استریت راخوشحال کرد. دیگر خبر مطلوبی که بر جریان وال‌استریت روز پنج‌شنبه تاثیر گذاشت، ارزیابی ریچارد فیشر، رییس بانک مرکزی دالاس از وضعیت تورم بود. وی تورم را در کنترل و مطلوب توصیف کرده و این خبر برای وال‌استریت به این معنا است که بانک مرکزی آمریکا دیگر نگرانی درباره تورم برای کاهش نرخ بهره ندارد.

این اخبار به طور کلی باعث شد تا سرمایه‌گذاران وال‌استریت با اینکه هنوز نگران اعتبارات هستند و خبر موسسه بانکداران که گزارش از افزایش تعداد فروشنده‌های خانه می‌داد هم آن را تشدید کرد، روزی دیگر را هر چند با سود اندک به پایان برسانند. شاخص سهام داوجونز روز پنج‌شنبه ۵۸ واحد یا ۴۴/۰درصد به دست آورد.

شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶واحد و یا ۴۳/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۴۷۸ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک با به دست آوردن ۸واحد یا ۳۲/۰درصد به عدد ۲۶۱۴ رسید.

در توکیو سرمایه‌گذاران که روز خود را زودتر از فعالان وال استریت آغاز می‌کنند در انتظار خبر اشتغال در ایالات متحده روز جمعه را با تنزل آغاز کردند. شاخص سهام نیکی ۱۳۵واحد یا ۸۳/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۶۱۲۲ رسید. در روز پنج‌شنبه شاخص سهام توکیو ۶/۰درصد به دست آورده بود. شاخص سهام توپیکس هم ۱۱واحد یا ۷۳/۰درصد از دست داد.

و اما تعدادی از فعالان وال استریت به ریاست دونالد ایوانز، وزیر سابق بازرگانی راهی چین شدند تا همتایان خود در شانگهای را به اصلاحات در بازار سهام ترغیب کنند. درواقع این نیت خیرخواهانه به دلیل تمایل برخی از صاحبان صنایع برای کسب سهم بیشتری از بازار در حال توسعه چین است. سبب این سفر اعلام یکی از مقامات عالی‌رتبه چین به عنوان تنظیم‌کننده بازار بود که گفت در نظر دارد تا مجوزهای جدیدی برای ترویج فعالیت‌های مشترک اعطا خواهند کرد.