استراتژی بریتانیا در عراق تغییر نکرده است

ایسنا- نخست‌وزیر انگلیس با اعلام اینکه هیچ اختلافی میان آمریکا و انگلیس در مورد عراق وجود ندارد، تصریح کرد که این دو کشور در مورد موضوع عراق دقیقا در یک مسیر قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، گوردون براون، در کنفرانس مطبوعاتی ماهانه خود در دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: انگلیس و آمریکا در یک مسیر مشابه در مورد موضوع عراق قرار دارند که در راستای این مسیر ما به انجام وظایف خود در قبال مردم عراق ادامه می‌دهیم، از دموکراسی در این کشور حمایت می‌کنیم و به وظایف و تعهدات در قبال مجامع بین‌المللی عمل خواهیم کرد.

براون گفت: همزمان با اینکه دولت آمریکا امیدوار است به وظایف و الزامات خود در قبال مردم عراق عمل کند، ما نیز به انجام الزامات خود در قبال مردم این کشور ادامه خواهیم داد.

واشنگتن و لندن امیدوارند شاهد این موضوع باشند که امنیت استان‌های مختلف عراق تحت کنترل خود عراقی‌ باشد. سیاست واشنگتن و لندن دقیقا مشابه یکدیگر است که این سیاست همانا به وجود آمدن امکان این موضوع است که خود مردم عراق مسوول تامین امنیت در کشور خودشان باشند.

نخست‌وزیر انگلیس در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که خروج نیروهای انگلیسی از بصره یک عملیات از پیش برنامه‌ریزی شده بود. براون افزود: تصمیم انتقال ۵۰۰ نیروی انگلیسی از کاخ بصره به فرودگاه بصره به همراه نیروهای آمریکایی و عراقی اتخاذ شده است.

براون تصریح کرد: حقیقت اینکه انتقال نیروها از کاخ بصره به فرودگاه بصره در یک مسیر منظم و خوب انجام شده است بازتاب اوضاع امنیتی مناسب در بصره است.

براون تصریح کرد که شمار نیروهای انگلیسی در عراق به همان اندازه باقی خواهند ماند و بر این موضوع تاکید کرد که این نیروها به انجام وظایفشان ادامه خواهند داد.

وی همچنین این موضوع را تایید نکرد که آیا این اقدام به معنی کاهش کلی شمار نیروها در عراق است و گفت: این موضوع (شمار نیروها) به ارزیابی فرماندهان نیروی زمینی ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده بستگی دارد.

در همین حال، نخست‌وزیر انگلیس بار دیگر از رد‌کردن اعلام برگزاری انتخابات قریب‌الوقوع در این کشور امتناع کرد، اما اعلام کرد که وی به بررسی این موضوع تمرکز خواهد کرد. براون در پاسخ به رد برگزاری انتخابات در ماه اکتبر گفت که اکنون زمان بحث درباره انتخابات نیست.

براون همچنین اعلام کرد که تمرکز اصلی‌اش طی تابستان بر موضوعات جاری شدن سیل در انگلیس، تهدید تروریسم، شیوع تب برفکی در این کشور و همچنین جنگ عراق و افغانستان بوده است.

وی همچنین افزود: موضوع آموزش از موضوعات مهم مورد بررسی در پاییز خواهد بود.