گروه بین‌الملل - گزارش جدیدی در مورد تاثیر ناآرامی‌های اخیر بازارهای سهام نشان می‌دهد که اقتصاد منطقه یورو به احتمال زیاد با کاهش رشد اقتصادی مواجه خواهد شد. این در حالی است که پیش از این تلاطم بازارها بخش خدمات منطقه یورو را با افت قابل توجهی مواجه کرده بود. طبق آخرین آمار منتشر شده، رشد اقتصادی در میان سیزده کشور عضو یورو همچنان قدرتمند باقی‌مانده است. ولی تولیدات صنعتی دچار کندترین سرعت رشد در نوزده ماه اخیر شده‌اند.

در همین حال پیش‌بینی‌ها از روند توسعه بخش خدمات به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است.

نتایج این تحقیق می‌تواند برای بانک مرکزی اروپا که در این ماه برای اولین‌بار از زمان آغاز ناآرامی بازارهای سهام نرخ بهره منطقه یورو را تعیین خواهد کرد زنگ خطری جدی باشد.

پیش از این بیانیه‌ها و اظهارات مقامات بانک مرکزی اروپا نشان از تصمیم بانک مرکزی اروپا برای افزایش ۲۵/۰‌درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر داشت. ولی با توجه به وقایع اخیر و نشانه‌های روشنی از احتمال کاهش رشد اقتصادی اروپا، همراه با استمرار تلاطم بازارهای مالی انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را روی ۲۵/۴‌درصد ثابت نگاه دارد.

به علاوه، انتظار می‌رود در صورت پافشاری بانک مرکزی اروپا بر افزایش نرخ بهره، این بانک با فشار سیاسی مواجه شود. چندی پیش، نیکلاس سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی انتقادی بیان داشت بانک مرکزی باید به هنگام تصمیم‌گیری شرایط کنونی بازارهای مالی را در نظر بگیرد. وی افزود: آیا می‌توانیم به هنگام بحران‌هایی همچون بحران کنونی خود را از سلاح نرخ بهره محروم کنیم؟

آمار اخیر در مورد رشد اقتصادی منطقه یورو و وضعیت بخش خدمات این منطقه در پایان هفته پرکاری برای بانک مرکزی اروپا منتشر شد.

هفته گذشته بانک مرکزی در اقدامی جهت اصلاح شرایط نامناسب بازارها ۵۴‌میلیارد دلار به بازارهای پولی تزریق کرد.

پس از رشد نامناسب اقتصادی در نیمه اول این دهه، رشد منطقه یورو در سال ۲۰۰۶ شاهد جهش چشمگیری بود و تا چندی پیش به این رشد خود ادامه داده بود. پیش از وقوع ناآرامی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شد رشد قدرتمند اقتصاد منطقه یورو تا پایان امسال ادامه داشته باشد. مطالعات اخیر بر وضعیت منطقه یورو نشان می‌دهد توسعه بازارهای مالی، با کاهش ملایم رشد اقتصادی که در نتیجه ارزش بالای واحد پولی یورو و نرخ بالای بهره شکل گرفته بود دچار تقابل شده است.

در همین حال، ژاک کایلوکس، اقتصاددان بانک رویال اسکاتلند اظهار داشت: اعتماد بخش خدمات در چند هفته گذشته به دنبال شرایط اخیر بازارهای مالی دچار آسیب جدی شده است.

این نشان می‌دهد که نگرانی بازارها همچنان یک خطر واقعی برای اقتصاد کشورها به حساب می‌آید. کایلوکس همچنین به بانک مرکزی اروپا پیشنهاد کرد پیش از تصمیم‌گیری در حالت «صبر و نظاره» قرار بگیرد.

اگرچه بانک مرکزی اروپا احتمال آسیب دیدن اقتصاد منطقه یورو از ناآرامی‌های اخیر را رد نکرده است، تاکنون مدرک محکمی در رابطه با میزان صدمه بر اقتصاد این منطقه دریافت نکرده است. تعداد زیادی از اقتصاددان‌ها آسیب حداقلی را غیر‌قابل انکار می‌دانند.

در همین حال، آمار اخیر از وضعیت اقتصادی منطقه یورو نشان از احتمال بر طرف شدن فشارهای تورمی بر اقتصاد منطقه یورو دارند. نرخ افزایش قیمت کالاهای مصرفی در سال‌جاری به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید. بدین ترتیب به نظر می رسد فشار بر بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره جهت مقابله با تورم نیز کمتر شده است.

منبع: فایننشال تایمز