گروه بین‌الملل - دولت زیمبابوه با خرید ۴۹درصد از سهام کمپانی آمریکایی هاینزه قصد دارد کنترل بزرگ‌ترین کمپانی در صنعت غذایی کشور را در اختیار گیرد.به گزارش بی‌بی‌سی این کمپانی در زمینه تولید روغن، رب گوجه‌فرنگی و انواع صابون فعال است. یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های خارجی در زیمبابوه است که از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۸۰ در حال فعالیت است.

تورم شتابان و مهاجم این کشور که در‌حال‌حاضر به ۷۶۰۰درصد رسیده است باعث کاهش تولید کارخانه‌ها و شرکت‌ها شده است و به همین دلیل آنها در حال حاضر با خطر ملی شدن مواجه هستند.

دولت برای کنترل تورم فزآینده ماه گذشته دستور ممنوعیت افزایش قیمت‌ها را صادر کرد. براساس این دستور متخلفان به ۶ ماه زندان محکوم می‌شوند.

این موضوع کمیابی موجود در کشور را تشدید کرد. بنابراین دولت در اقدام بعدی برای مهار تورم شرکت هاینزه را خریداری کرد.

تحلیل‌گران معتقدند این اقدام دولت انتقادات را از عملکرد شرکت افزایش خواهد داد اما مدیران هاینزه در توضیح این اقدام می‌گویند، کمپانی آنها ناگزیر بود به دلیل مشکلات در صنعت و اقتصاد زیمبابوه، سطح تولید خود را کاهش دهد و فعالیت‌های خود را به صادرات متمرکز کند. قوانین جدید در زیمبابوه به شرکت‌های خارجی فشار می‌آورد تا اکثریت سهام خود را به شرکت‌های زیمبابوه بفروشند و به اصطلاح تحت یک شرایط ادغام فعالیت کنند.