پیونگ‌یانگ با توقف کامل فعالیت هسته‌ای موافقت کرد

ایسنا- نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه اظهار داشت، کره شمالی موافقت کرد تا به تشریح کامل برنامه‌های هسته‌ای خود پرداخته و کلیه فعالیت‌های هسته‌ای خود را نیز تا پایان امسال متوقف سازد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستوفر هیل، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش‌جانبه پس از دو روز مذاکره فشرده در ژنو در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موارد توافق ما این است که کره‌شمالی به طور کامل برنامه‌های هسته‌ای خود را آشکار و اعلام می‌کند و همچنین برنامه‌های هسته‌ای این کشور نیز تا پایان سال ۲۰۰۷ متوقف می‌شود.

کره‌شمالی به موجب توافق حاصله در تاریخ ۱۳ فوریه فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود به نام یانگ بیون را متوقف ساخت. بر‌اساس توافق مذکور کره‌شمالی همچنین موافقت کرد تا در ازای دریافت یکسری ضمانت‌های امنیتی و دیپلماتیک از جمله امکان عادی‌سازی روابط با ایالات‌متحده، تعلیق کلیه برنامه‌های هسته‌ای خود را در دستور کار قرار دهد. واشنگتن بیم آن دارد که پیونگ‌یانگ علاوه بر برنامه‌های هسته‌ای که تاکنون به آنها اعتراف کرده یکسری برنامه‌های سری دیگر را در دستور کار داشته باشد.

هیل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بیانیه کره‌شمالی در راستای تشریح برنامه‌های هسته‌ای این کشور به مورد تعلیق کلیه فعالیت‌ها در زمینه غنی‌سازی اورانیوم آن طور که مورد رضایت واشنگتن باشد، اشاره خواهد شد یا خیر، گفت: وقتی گفته می‌شود به طور کامل یعنی به طور کامل.

نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش‌جانبه همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوها در چارچوب مذاکرات شش‌جانبه در راستای حل موضوع برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی ادامه خواهد داشت و نشست بعدی احتمالا اواخر ماه جاری در پکن برگزار خواهد شد. کریستوفر هیل افزود: البته ما باید در روند مذاکرات به بررسی یکسری جزئیات بپردازیم، اما ما امروز شاهد حس تفاهم بسیار خوبی بودیم، تفاهمی که لزوم تسریع امور و ادامه کار در مرحله کنونی در سال ۲۰۰۷ را ایجاب می‌کند.

کره‌شمالی، کره‌جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه در روند مذاکرات شش‌جانبه مشارکت دارند.