ایسنا- مقامات آمریکا و کره‌شمالی اولین روز از مذاکرات دوجانبه خود را با هدف رسیدن به یک توافق در مورد چگونگی حرکت در راستای تحقق قول‌های داده شده از سوی پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی، در ژنو برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مذاکرات که از روز شنبه آغاز شده است، دو روز به طول می‌انجامد. در این مذاکرات هیات آمریکایی شامل ۹ مقام این کشور و هیات کره‌شمالی شامل هشت مقام این کشور است.

کریستوفر هیل، نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه پس از جلسه اول این مذاکرات اعلام کرد که دو طرف در مورد اینکه لازم است چه گام‌هایی برای حل مشکلات موجود در خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ برداشته شود، به توافق‌های چشمگیری دست یافتند.

کیم کای گوان، نماینده هسته‌ای ارشد کره‌شمالی در مذاکرات شش جانبه نیز اعلام کرد که این مذاکرات روند خوبی داشته است.

کیم کای گوان پس از اولین جلسه مذاکرات با هیات آمریکایی در ژنو به خبرنگاران گفت: انتظار دارم که این نشست نتایج سودمندی در بر داشته باشد.

هیل به خبرنگاران گفت: راه‌ درازی برای بررسی اکثر موضوعات مختلف در راستای خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی در پیش داریم. اما فکر می‌کنم توافق چشمگیر میان دو طرف در مورد اینکه لازم است چه اقداماتی طی ماه‌های آتی انجام شود، بوجود آمده است.

بر اساس توافقنامه ۱۳ فوریه کره‌شمالی متعهد شد که تحت فاز اول راکتور هسته‌ای خود را در ازای دریافت اولیه ۵۰‌هزار تن نفت تعطیل کند. این در حالی است که تحت فاز دوم اگر کره‌شمالی کلیه برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارید ۹۵۰‌هزار تن نفت دیگر دریافت خواهد کرد.

هیل تصریح کرد که مرحله بعدی مذاکرات بر موضوع اعلام و کنار گذاشته شدن برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی متمرکز خواهد بود. در حالی که آمریکا همچنین بر موضوع مهیا کردن کمک‌های امور انرژی و دیگر کمک‌های اقتصادی به کره‌شمالی متمرکز خواهد شد.

نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا خاطرنشان کرد: این گام بعدی یک گام بسیار سرنوشت ساز است اما فکر می‌کنم در این مسیر توافق وجود دارد. این توافق و درک متقابل باید مسیر را برای برگزای یک دور همراه با موفقیت در مذاکرات شش جانبه میان تمامی اعضای آن هموار کند.

در این نشست دو طرف هم چنین در مورد موضوع ربوده شدن چند شهروند ژاپنی توسط کره‌شمالی در دهه ۷۰ و ۸۰ بحث و تبادل نظر کردند.

پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۲ تایید کرد که۱۳ شهروند ژاپنی را در دهه ۷۰ و دهه ۸۰ ربوده است، این در حالی است که پنج تن از این شهروندان به ژاپن بازگشتند و کره‌شمالی اعلام کرده است که بقیه این شهروندان مرده‌اند.

این مذاکرات در شرایطی برگزار شده است که به نظر می‌رسد دو طرف هنوز مراحل اعتمادسازی دوجانبه را پشت‌سر نگذاشته‌اند. کره‌شمالی از یک سو خواستار اعلام صریح این مساله از سوی واشنگتن است که پس از خلع سلاح هسته‌ای امنیت این کشور تضمین شده و این کشور مورد حمله قرار نمی‌گیرد و ایالات متحده نیز خواستار تضمین‌های بیشتری برای تعطیلی کامل فعالیت‌های هسته‌ای از سوی پیونگ‌یانگ است.