گزارش به اکثریت

پیش‌بینی می‌شود گزارش ژنرال پتریوس تغییری در سیاست دولت بوش در قبال جنگ عراق ایجاد نکند

گروه بین‌الملل - کمتر از دو هفته دیگر ژنرال دیوید پتریوس فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و رایان کروکر سفیر این کشور در عراق گزارش خود را در مورد دستاوردهای نظامی و سیاسی ایالات‌متحده در عراق ارائه خواهند کرد. گزارشی که به اعتقاد برخی فصل جدیدی در چگونگی حضور ایالات‌متحده در عراق خواهد گشود. ژنرال دیوید اچ پتریوس

گزارش ژنرال پتریوس هم‌اکنون به سوژه اصلی بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. به اعتقاد برخی تحلیلگران گزارش ژنرال آمریکایی بیش از آنکه دریچه‌ای را به روی دولت جمهوری‌خواهان بگشاید حاوی نکاتی راهگشا برای دموکرات‌ها است، دموکرات‌ها که اکنون اکثریت کنگره آمریکا را در اختیار دارند از ماه‌ها قبل دولت بوش را برای خروج از عراق تحت‌فشار قرار داده‌اند.

در دو ماه اخیر آنها از فشارهای خود کاسته و بی‌صبرانه در انتظار این گزارش نشسته‌اند. گزارشی که می‌تواند کلیدهای جدیدی به آنها برای اعمال فشار بیشتر به دولت برای پایان دادن به حضور نظامی در عراق بدهد.

گزارش دیوید پتریوس قرار است به طور مستقیم به کنگره ارائه شود. روزنامه لس‌آنجلس تایمز در شماره دیروز خود با اشاره به این گزارش آن را دارای نکاتی عنوان کرد که آتش اختلاف میان دموکرات‌ها و بوش را شعله‌ورتر خواهد کرد. این گزارش بیش از هر چیز بر دو منظر تکیه خواهد داشت. اول حضور نظامی آمریکا در عراق و طرح افزایش نیروهای حاضر در این کشور و دوم چگونگی ارتباط دولت عراق و نظامیان آمریکا و پیشرفت‌هایی که دولت عراق در کنترل‌های امنیتی به دست آورده است. پیش‌بینی تحلیلگر لس‌آنجلس تایمز این است که ژنرال پتریوس گزارش خود را با حمایت از طرح افزایش نیروها در عراق تنظیم کند و درست همین مساله است که به اختلاف بیشتر بین بوش و کنگره دامن می‌زند.

به طور حتم واکنش کنگره به این گزارش منفی خواهد بود و کنگره دموکرات‌ها یک‌بار دیگر بحث بودجه جنگ را پیش خواهد کشید.

کنگره دو ماه قبل بودجه نظامی جنگ عراق را به طور مشروط و برای دوره کوتاه تصویب کرد. تصویب کامل این بودجه به پس از ارائه گزارش دیوید پتریوس منوط شد. پیش‌بینی می‌شود کنگره آمریکا پس از استماع این گزارش بار دیگر تصویب بودجه را مشروط به تعیین جدول زمانی کند. جدول زمانی خروج سربازان از عراق اکنون به خط قرمز بوش تبدیل شده است و هر لایحه‌ای که این بند در آن گنجانده شده باشد به وسیله بوش وتو می‌شود.

با این وصف به نظر می‌رسد گزارش ژنرال پتریوس تاثیر چندانی در سیاست‌های دولت آمریکا در عراق نداشته و نتواند در آن تغییری ایجاد کند. در حالی که شواهد از شکست استراتژی افزایش تعداد نیروها در تامین امنیت عراق حکایت می‌کنند، بوش هم‌اکنون به دنبال افزایش مجدد تعداد نظامیان آمریکایی در عراق است. بوش می‌خواهد طی ماه‌های آینده ۳۰هزار سرباز دیگر را به عراق گسیل کند. هرچند اختیار اعزام این سربازان با رییس‌جمهور است، اما بودجه این لشکرکشی نیازمند تصویب کنگره است. کنگره‌ای که در آستانه سال انتخابات ریاست جمهوری تمایل چندانی به هم صدایی با دولت جمهوری‌خواه ندارد.

در همین حال کنگره آمریکا گزارشی را تهیه کرده است که نشان می‌دهد دولت عراق نتوانسته معیارهای تعیین شده از سوی کنگره را تحقق بخشد. این گزارش نظارتی مغایرت‌هایی با گزارش تهیه شده از سوی دولت در همین مورد دارد.

نتایج گزارش ارزیابی کنگره آمریکا از اوضاع عراق نشان می‌دهد دولت این کشور در محقق کردن معیارهای سیاسی و امنیتی تعیین شده از سوی کنگره برای تعیین موفقیت استراتژی جدید بوش در عراق ناکام مانده و تنها به سه معیار از ۱۸ معیار تعیین شده عمل کرده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این گزارش از سوی دفتر پاسخگویی دولتی که بازوی تحقیقاتی کنگره آمریکا محسوب می‌شود، تهیه شده و نتایج آن مغایرت زیادی با ارزیابی کاخ سفید دارد که در ماه جولای منتشر شده بود و تحقق هشت معیار از ۱۸ معیار تعیین شده را از سوی دولت عراق تایید می‌کرد.

این گزارش که به توصیف واشنگتن پست «شدیدا منفی» است، قرار است فردا و پیش از ارائه گزارش بسیار مهم ژنرال «دیوید پتریوس»، فرمانده نیروهای آمریکایی درعراق و «رایان کروکر»، سفیر آمریکا در این کشوردرباره ارزیابی اوضاع عراق به کنگره ارائه شود.

در پیش‌نویس این گزارش آمده است : در حالی که طرح امنیتی بغداد با هدف کاهش خشونت‌های فرقه ای طراحی شده بود، سازمان‌های آمریکایی درباره کاهش سطح این خشونت‌ها اختلاف نظر دارند.

کنگره در ماه مه گذشته با تصویب قانونی که به امضای رییس‌جمهور آمریکا نیز رسید، معیارهای سختگیرانه‌تری را برای دفتر پاسخگویی در تعیین تحقق یا عدم تحقق هریک از معیارها تصویب کرد. براین اساس طبق پیش‌نویس گزارش دفتر پاسخگویی تنها یکی از معیارهای سیاسی و دو معیار امنیتی تعیین شده برای دولت عراق محقق شده است. همچنین دو معیار دیگر شامل تشکیل مناطق دولتی و اختصاص ۱۰‌میلیارد دلار برای بازسازی کشور تنها تا اندازه‌ای محقق شده‌اند.

علاوه براین، طبق یافته‌های دفتر پاسخگویی گرچه تعداد حملات علیه نیروهای آمریکایی در طرح امنیتی جدید بغداد کاهش یافته است، اما تعداد حملات علیه غیرنظامیان عراقی همچنان بدون تغییر ادامه دارد. از سوی دیگر توانمندی‌های نیروهای امنیتی عراق ارتقا نیافته و قوانین لازم به تصویب نرسیده و سطح حملات همچنان بالاست.

به نوشته واشنگتن پست، متن ۶۹ صفحه ای پیش‌نویس این گزارش هم اکنون در حال بررسی در وزارت دفاع (پنتاگون) است و این وزارتخانه می‌تواند برخی بخش‌های آن را محرمانه اعلام کند یا درخواست تغییراتی را در نتایج آن بدهد.

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این گزارش گفت: باید منتظر گزارش ژنرال پتریوس و کروکر بمانیم. ما شاهد پیشرفت در برخی حوزه‌ها به ویژه در زمینه امنیتی هستیم، اما با درنظر گرفتن معیارهای دشواری که آنها طبق دستور کنگره باید دنبال کنند، جای تعجب نیست که دفتر پاسخگویی چنین ارزیابی را ارائه کند.

اما یک مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت بوش در نظر دارد نتایج این گزارش را با این استدلال که کنگره معیارهایی ناعادلانه تعیین کرده، بی‌اهمیت جلوه دهد.