ایسنا- در حالی که نشست اصلی رهبران احزاب عراقی برای حل بحران سیاسی این کشور باز هم به تاخیر افتاد، تعدادی از رهبران و روسای احزاب سیاسی و پارلمانی عراق نشستی مقدماتی را با حضور طالبانی، مالکی، بارزانی و عبدالمهدی برگزار کردند.

به نوشته‌ روزنامه‌ الصباح، جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق از برگزاری نشست‌های چهار جانبه و پنج جانبه‌ رهبران احزاب سیاسی و پارلمانی عراق در روز سه‌شنبه خبر داد. این در حالی است که همه‌ چشم‌ها به نشست گسترده‌ رهبران عراقی جهت ایجاد راه‌کاری مناسب برای حل بحران سیاسی این کشور دوخته شده است.

طالبانی در نشستی که در محل اقامتش در بغداد برگزار شد، با جمعی از مسوولان عراقی از جمله نوری المالکی، نخست وزیر،‌ مسعود بارزانی، رییس منطقه‌ کردستان عراق، عادل عبدالمهدی، معاون رییس‌جمهور و تعدادی از روسا و نمایندگان احزاب سیاسی و پارلمانی عراق از جمله ایاد السامرایی و نصیر العانی، از اعضای دفتر حزب اسلامی عراق که ریاست آن را عادل عبدالمهدی، معاون رییس‌جمهور عراق بر عهده دارد، عمار حکیم، پسر سید عبدالعزیز حکیم، همام حمودی، از رهبران فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه و ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق دیدار کرد.

طالبانی تاکید کرد که هدف از برگزاری این نشست ایجاد فضاهای مناسب جهت برگزاری نشست سیاسی ویژه‌ احزابی است که از دولت کناره‌گیری کرده‌اند. وی افزود: ما پیش از تشکیل دولت با تمامی احزاب سیاسی به توافق رسیدیم و اکنون نیز باید به توافقی دست یابیم که مورد قبول و پذیرش همه باشد. وی هم‌چنین دیدار جداگانه‌ بارزانی و الهاشمی را دیداری هدفمند و مثبت ارزیابی کرده و از نشست‌های مقدماتی دیگر جهت برگزاری دیدارهای گسترده‌تر خبر داد. این در حالی است که طی ۴۸ ساعت گذشته دیدارهای زیادی بین رهبران سیاسی عراقی صورت گرفته که برجسته‌ترین آن دیدارهای جداگانه‌ طالبانی و مالکی با بارزانی بود.

مالکی نیز پس از این دیدار تاکید کرد: در نشست گسترده‌ و قریب الوقوع با رهبران عراقی راه‌کارهای خروج از بحران سیاسی حاکم بررسی خواهد شد. وی افزود: درخواست‌های زیادی مطرح است که باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن تحقق یابد و از بین آنها می‌توان به قوانین سخت و استانداردهایی اشاره کرد که هم‌چنان منتظر تصویب از سوی پارلمان است. وی مسایلی هم‌چون تعیین وزیران جدید و بازگشت وزیران پیشین را از دیگر مسایل مورد بحث در این نشست دانست.

عادل عبدالمهدی نیز ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نشست‌های مقدماتی هدف از انجام آن را ایجاد توافقنامه‌ای مشترک بین احزاب عراقی دانست. بارزانی نیز در خصوص این دیدار اظهار داشت: همه در تلاش هستند تا به راه‌حل‌های مناسب برای پایان دادن به بحران سیاسی عراق دست یابند. عدنان الدیمی، رییس جبهه‌ التوافق العراقیه نیز که وزرایش را از کابینه‌ دولت کنار کشیده‌ ابراز امیدواری کرد این نشست به ایجاد توافق بین تمامی احزاب سیاسی عراق منجر شود.

از سوی دیگر همزمان با این دیدار یک مقام آگاه عراقی که خواست نامش نشود، در گفت‌وگو با روزنامه الصباح از توافق صورت گرفته بین فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه عراق و فهرست ائتلاف کردستان عراق مبنی بر تشکیل دولت اکثریت نمایندگان با مشارکت تعدادی از وزیران گروه‌های مستقل پرده برداشت.