تاکید بوتو و شریف بر بازگشت به پاکستان

مهر - رهبران احزاب مخالف دولت پاکستان با درخواست «پرویز مشرف» درباره جلوگیری از بازگشت بی‌نظیر بوتوو نوازشریف به کشور برای شرکت در انتخابات آتی مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بی‌نظیر بوتو و نواز شریف رهبران احزاب مردم و مسلم لیگ، درخواست اخیر مشرف درباره خودداری از بازگشت به کشور برای شرکت در انتخابات سراسری آینده پاکستان را رد کردند. مشرف روز شنبه گفته بود بوتو و شریف، نخست‌وزیران سابق نباید به کشور بازگردند چون بحران سیاسی ایجاد خواهد شد.

«فرحت ا... بابر» سخنگوی بوتو در این‌باره گفت: ما درخواست مشرف را رد می‌کنیم، زیرا انتخاباتی که بدون حضور بوتو برگزار شود، آزاد و عادلانه نخواهد بود و او قبل از انتخابات به کشور برمی‌گردد.

وی خبر داد: بوتو بین سپتامبر تا دسامبر(فصل پاییز) به پاکستان باز خواهد گشت. بوتو نیز در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: هرگونه معامله‌ای با پرویز مشرف به برداشتن گام‌های اعتمادسازی از سوی وی تا پایان ماه جاری میلادی بستگی دارد، اقداماتی از جمله لغو ممنوعیت خدمت وی به عنوان نخست‌وزیر برای دور سوم.

صدیق فاروق، سخنگوی نواز شریف نیز با رد درخواست مشرف اظهار داشت: سیاستمداران مشکل ایجاد نمی‌کنند، آنها مشکلات را حل می‌کنند. ژنرال مشرف مسئول تمام مشکلاتی است که پاکستان امروز با آنها روبه‌رو است و باید استعفا دهد. وی نیز از بازگشت شریف به کشور در ماه اکتبر خبر داد. مشرف در سخنان روز شنبه‌اش همچنین گفت: تا زمان برگزاری انتخابات ثبات در کشور برقرار خواهد شد و احتیاجی به اعمال وضعیت اضطراری نیست. وی تاکید کرد: همه چیز طبق قانون اساسی انجام خواهد شد.

انتخابات پارلمانی پاکستان اوایل زمستان برگزار خواهد شد و رییس‌جمهور را شورای انتخابات متشکل از اعضای مجالس نمایندگان و سنا و ۴ مجلس ایالتی تعیین خواهند کرد.