خروج مغز متفکر جمهوری‌خواهان از کاخ سفید

کارل راو استعفا کرد

خروج مغز متفکر جمهوری‌خواهان از کاخ سفید

گروه بین‌الملل- شرایط برای جمهوری‌خواهان در ایالات متحده آنقدر پیچیده شده است که دیگر از اندیشه‌های مغز متفکر آنها نیز کاری برنمی‌آید و مشاور پیر باید کاخ سفید را ترک کند. کارل راو مشاور ارشد سیاسی جورج بوش رییس‌جمهور ایالات متحده در پایان ماه اوت کاخ سفید را ترک خواهد کرد. روزنامه وال استریت ژورنال دیروز با اعلام خبر استعفای کارل راو نوشت که او ۳۱ اوت پست مشاور ارشد جورج بوش را خالی خواهد کرد.

کارل راو اگرچه هیچ‌گاه یک چهره رسانه‌ای نبوده است اما او را مغز متفکر جمهوری‌خواهان در تمامی ۱۰سال گذشته می‌دانند. اندیشه‌های او بود که جورج بوش را در نبرد با ال‌گور در شرایطی که دموکرات‌ها دوران محبوبیت را طی می‌کردند به پیروزی نزدیک کرد و پس از آن جان کری را نیز مغلوب ساخت. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال کارل راو پس از در دست گرفتن قدرت از سوی جورج بوش بالاترین پست مشاوره‌ای کاخ سفید را در دست داشت.

کارل راو را طراح اصلی‌ترین تصمیم‌گیری‌های دولت جورج بوش می‌دانند. شاید اصلی‌‌ترین طراحی او ورود به جنگ علیه تروریسم در سال ۲۰۰۱ پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر بوده باشد. وی در آخرین اظهارنظر خود در قامت مشاور ارشد جورج بوش گفت: در صورتی که شرایط در عراق بهبود یابد و نظامیان آمریکا بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند، آنگاه احتمال پیروزی در انتخابات سال ۲۰۰۸ ریاست جمهوری برای جمهوری‌خواهان وجود دارد. با این وصف کارل راو به نکته‌ای در مصاحبه خود با وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که نشان می‌دهد چرا تاریخ مصرف این مشاور کهنه‌کار و طراحی ارشد سیاسی به پایان رسیده است.

راو در گفت‌وگو با سردبیر وال استریت ژورنال گفت: انتظار دارد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ سناتور هیلاری کلینتون را راهی دور نهایی مبارزات انتخاباتی کنند که به عقیده راو یک حریف سرسخت و مرگبار برای جمهوری‌خواهان است. به نظر می‌رسد کارل راو به خوبی می‌داند که تصمیم‌گیری‌های جدید او شاید نتواند بر شکست‌های قبلی جمهوری‌خواهان در عرصه‌هایی همچون جنگ عراق و یا لایحه مهاجرت ایالات متحده غلبه کند و مشاور پیر ترجیح می‌دهد پیش از شکست نهایی صحنه را ترک کند.

حیات سیاسی کارل راو از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد. او در آن زمان به عنوان استراتژیست وارد حلقه جمهوری‌خواهان شد. همراهی کارل راو با جورج بوش به سال ۱۹۹۳ باز می‌گردد. یعنی زمانی که جورج بوش کوچک به مبارزات انتخاباتی برای کسب کرسی فرمانداری ایالت تگزاس وارد شد.

هدایت فکری راو باعث شد تا جورج بوش بتواند به مقام فرمانداری تگزاس دست پیدا کند. به همین دلیل در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ نیز حزب جمهوری‌خواه کارل راو را به سمت ریاست استراتژیست‌های جورج بوش منصوب کرد.

کارل راو مالک یک شرکت مشاوره اقتصادی و بازرگانی در آستین تگزاس است و اعلام کرده پس از خروج از کاخ سفید به تگزاس باز خواهد گشت.