ایسنا- وزیر نفت عراق تاکید کرد قراردادهای منعقد شده با رژیم صدام و حکومت کردستان فسخ می‌شوند.

حسین شهرستانی، وزیر نفت عراق، اعلام کرد که طبق قوانین جدید این کشور، در قراردادهای شرکت‌های نفتی که با رژیم صدام و حکومت کردستان منعقد شده‌اند، تجدید نظر خواهد شد. شهرستانی به خبرگزاری ریانووستی گفت: قانونی درباره نفت در حال آماده شدن است که طبق آن هر قرارداد منعقد شده با رژیم سابق و با حکومت خودمختار کردستان، باید مورد بازنگری قرار گرفته و با قوانین جدید تطبیق داده شود.

به گفته وزیر نفت عراق، قراردادها باید پاسخگوی یک سری شرایط باشند. این در درجه اول، به‌رسمیت شناختن استقلال عراق و حق آن بر مالکیت معادن است. وی خاطرنشان کرد: تمامی معادن نفت متعلق به ملت عراق هستند و افزود که حفاظت از محیط‌زیست و آماده‌سازی کادر ملی عراق برای کار در بخش نفت و گاز نیز از حقوق مردم عراق است. شهرستانی با این‌حال خاطر نشان کرد که اگر تمامی شرایط رعایت شوند، قراردادهای سابق به اجرا در خواهند آمد.

همچنین اعلام شد که میادین نفتی عراق پس از تصویب قانون نفت این کشور به مناقصه گذاشته خواهند شد. حسین شهرستانی اعلام کرد که بهره‌برداری از میادین نفتی عراق بلافاصله پس از تصویب قانون نفت در این کشور به مناقصه گذاشته خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر با جدیت در خصوص تنظیم این قانون کار می‌شود و امیدوارم که در ماه سپتامبر این قانون تصویب شود، به محض تصویب آن بهره برداری از میادین نفتی به مناقصه گذاشته خواهد شد.