گروه بین الملل- بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد نرخ بهره تغییر نخواهد کرد و در سطح ۲۵/۵درصد باقی خواهد ماند.

به دلیل شرایط نامناسب اقتصاد آمریکا کارشناسان اقتصادی اغلب بر این عقیده بودند که بانک مرکزی طی نشست اخیر خود نرخ بهره را دست نخورده باقی خواهد گذاشت. طی نشستی که در پریروز برگزار شد، اعضای بانک‌های مرکزی در آمریکا جملگی به تغییر نیافتن نرخ بهره رای دادند. بانک مرکزی برای اولین بار به شرایط بحران زده بازارهای اعتباری معترف شد، ولی چیزی در باره کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک نگفت. در عوض، ضمن یادآوری این نکته که ناآرامی‌بازار باعث افزایش هزینه قرض کردن برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان می‌شود، تصمیم گرفت کنترل تورم را همچنان هدف اولیه و اولویت سیاست‌های پولی خود قرار دهد.

بانک مرکزی در توجیه تصمیمش مبنی بر ارجح دانستن اهمیت کنترل تورم بر بهبود عملکرد اقتصادی در بیانیه‌اش، اعلام کرد: «رشد اقتصادی در نیمه اول سال ملایم بود. اما بازارهای مالی در هفته‌های اخیر پرتلاطم بوده اند و شرایط اعتباری برای برخی خانوار‌ها و شرکت‌ها سخت شده است. با این حال، به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا به رشد ملایم خود در ماه‌های آینده ادامه دهد. پیش‌بینی می‌کنیم این رشد اقتصادی با رشد قدرتمند اشتغالزایی، درآمد کارمندان و اقتصاد تنومند جهانی همراه باشد.»

بانک مرکزی آمریکا در ادامه بیانیه خود با ابراز عدم آسودگی خاطر از وضعیت تورم اظهار داشت: «نرخ تورم در ماه‌های اخیر پیشرفت نسبتا متعادلی داشته است. با این حال، ما از ثبات اعتدال در زمینه فشارهای تورمی‌هنوز قانع نشده ایم. علاوه بر این، سطح بالای به کارگیری از منابع موجود، پتانسیل طولانی کردن فشارها بر نرخ تورم را دارد. به‌رغم اینکه به نظر می‌رسد خطر کسادی افزایش یافته است، مهمترین نگرانی کمیته بانک مرکزی این است که نرخ تورم آنچنان که انتظار می‌رود مهار نشود.»

بانک مرکزی آمریکا سپس تصمیمات آینده مبنی بر تغییر نرخ بهره را منوط به اطلاعات دریافتی در مورد رشد اقتصادی و نرخ تورم کرد.

بانک مرکزی آمریکا در حالی نرخ بهره را طی سیزده ماه گذشته ثابت نگاه داشته است که در دوران زمامداری آلن گرینسپن برای مهار تورم، نرخ بهره را هفده بار پیاپی افزایش داد. از زمان توقف این افزایش در ژوئن سال ۲۰۰۶، نرخ بهره را روی ۲۵/۵درصد نگه داشته شده است.

با توجه به اینکه بانک مرکزی در بیانیه خود اشاره‌ای به احتمال کاهش نرخ بهره در نشست بعدی خود نکرد، پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره در ماه سپتامبر برای چهاردهمین ماه دست نخورده باقی بماند. هر چند بازارها امید دارند، بانک برای کاهش نگرانی‌ها و نیز تسهیل افزایش میزان اعتبارات که در حال حاضر نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران، نرخ بهره را کاهش دهد.