ایسنا- بحران در دولت مالکی با تصمیم تحریم جلسات کابینه توسط وزیران فهرست العراقیه شدت یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، با تصمیم پنج وزیر فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق مبنی بر تحریم جلسات کابینه، تعداد وزیران کنار کشیده از دولت عراق به ۱۷ تن از مجموع ۳۷ وزیر می‌رسد و این امر موجب می‌شود که دولت مالکی به دلیل فقدان اکثریت وزیرانش با خطر جدی انحلال روبه‌رو شود. وزیران فهرست العراقیه تاکید کردند که به دلیل مخالفت مالکی با درخواست‌هایشان که از مدت‌ها پیش ارائه داده‌اند، با حفظ سمت‌هایشان از مشارکت در جلسات نشست کابینه خودداری می‌کنند. وجدان میخاییل، وزیر حقوق بشر عراق و عضو فهرست العراقیه تاکید کرد: این اقدام اعضای فهرست درحال‌حاضر تنها به تحریم جلسات کابینه منحصر است.

ابراهیم الجنابی، یکی از مقامات مسوول این فهرست نیز عنوان داشت: در صورت عدم پاسخگویی دولت عراق به درخواست‌های فهرست العراقیه وزیران این فهرست از کابینه عراق به طور کامل کناره‌گیری خواهند کرد.

وی بازگشت به برنامه آشتی ملی عراق را که دولت مالکی بر اساس آن شکل گرفته خواستار شد.

ایاد جمال‌الدین، نماینده فهرست العراقیه نیز تاکید کرد: درخواست‌های این فهرست شامل تعلیق فعالیت‌های کمیته بعث‌زدایی تا پیش از تصویب این قانون توسط پارلمان و پایان دادن به اقدامات طایفه‌گرایانه برخی از کارمندان دولتی در وزارتخانه‌های عراق است. پیش از وی نیز وزیران جبهه التوافق العراقیه، بزرگ‌ترین جبهه اهل تسنن در دولت عراق در اعتراض به عدم‌پاسخگویی مالکی به درخواست‌هایش استعفا کرده بودند.

وزیران گروه صدر نیز پیش از آن به دلیل مخالفت‌ مالکی با درخواستشان مبنی بر تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از کابینه عراق کناره‌گیری کردند.