گروه بین‌الملل - نتایج اولیه انتخابات میان دوره‌ای مجلس لبنان نشان می‌دهد که حزب آزاد ملی لبنان به رهبری میشل عون توانسته در برابر رقیب خود به پیروزی دست پیدا کند.

به گزارش بی‌بی‌سی حزب آزاد ملی لبنان در این انتخابات در حالی به پیروزی رسید که مرزبندی‌های شدیدی را با دولت فواد سینیوره پیدا کرده است. بنابراین گزارش کمیل خوری کاندیدای حزب آزاد ملی لبنان در انتخابات یکشنبه توانست با به دست آوردن ۳۹هزار و ۵۳۴ رای به پیروزی دست پیدا کند. رقیب اصلی کمیل خوری در این اتخابات امین جمیل رییس جمهور اسبق لبنان بود که قصد داشت جانشین پسرش شود.

پیر جمیل نماینده پارلمان لبنان بود که در حوادث تروریستی پارسال کشته شد. با این حال شرایطی که دولت فواد سینیوره به وجود آورده بود از پیش احتمال پیروزی حزب میشل عون را تقویت می‌کرد.

میشل عون که اکنون رهبری گروه مخالف دولت فواد سینیوره را برعهده دارد رهبر مسیحیان مارونی لبنان است. نتایج این انتخابات نشان داد که مارونی‌های لبنان از قدرت بالایی در جهت‌گیر‌ی‌های آینده سیاسی در این کشور بحران زده برخوردار هستند.

به عقیده تحلیلگران هدف اصلی میشل عون به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در دوره بعدی انتخابات لبنان است.

شکست امین جمیل در حقیقت یک شکست بزرگ برای دولت فواد سینیوره بود و نشان داد که پایگاه مردمی دولت سینیوره بیش از گذشته سست شده است. این مساله می‌تواند راه را برای میشل عون در رسیدن به کرسی ریاست جمهوری هموار کند.

دولت فواد سینیوره همواره به این مساله متهم است که مشروعیت خود را در خارج کشور و در بین قدرت‌های بزرگ جست‌وجو می‌کند و در داخل لبنان پایگاه مردمی ندارد. با این حال فواد سینیوره، نخست‌وزیر لبنان پس از پایان انتخابات با صدور بیانیه‌ای برگزاری انتخابات را جلوه‌ای از دموکراسی در لبنان خواند و آن را تقدیر کرد.

از سوی دیگر امین جمیل کاندیدای مدافع دولت لبنان که نتوانست به پارلمان راه پیدا کند این انتخابات را خارج از مسیر طبیعی آن توصیف کرد و عنوان داشت که در روند برگزاری انتخابات تقلب صورت گرفته است. با این حال ناظران احتمال تقلب در انتخابات را رد کردند. در طول مدت زمان برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس لبنان نیز درگیری‌های پراکنده‌ای بین طرفداران میشل عون و امین جمیل صورت گرفت که با دخالت پلیس و نیروهای نظامی لبنان درگیری‌ها پایان یافت.