احزاب در برابر مالکی

خبرگزاری‌ها- الشرق‌الاوسط به نقل از منابع دفتر المالکی از برگزاری نشست رهبران احزاب سیاسی عراق در روز یکشنبه خبر داد. برخی تحلیلگران آن را نشستی برای تعیین تکلیف دولت عراق می‌دانند.

این روزنامه چاپ لندن به نقل از منابع دفتر نوری المالکی نخست وزیر عراق نوشت: رهبران احزاب سیاسی عراق قصد دارند امروز نشستی را جهت بررسی بحران سیاسی حاکم بر این کشور برگزار کنند. پیش از این آسوشیتدپرس از برگزاری نشستی سراسری با حضور سران قبایل، عشایر و احزاب سیاسی برای مشخص شدن آینده دولت خبر داده بود. رهبران سنی مخالف دولت عراق

این منابع تاکید کردند: مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان، روسای احزاب سیاسی و برخی از مسوولان بلندپایه دولت عراق در این نشست شرکت خواهند کرد.

قرار است آخرین تحولات سیاسی عراق که برجسته‌ترین آن کناره‌گیری جبهه التوافق العراقیه از دولت است، در این نشست به بحث گذاشته شود. این نشست در حالی برگزار می‌شود که ائتلاف کردها نیز در حال پیوستن به جناح مخالف دولت است. کردها بر سر قانون نفت عراق با دولت به مشکل برخورده اند.

این در حالی است که نشست شورای سیاسی امنیت ملی عراق که روز پنجشنبه در بغداد برگزار شد، به نتیجه‌ای خاص برای حل بحران سیاسی عراق دست نیافت.

در همین حال، جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق، در محل اقامتش در بغداد میزبان احمد چلبی رییس کنفرانس ملی عراق و رییس کمیته بسیج مردمی عراق در خصوص طرح اعمال قانون بود.

در این دیدار نیز آخرین تحولات سیاسی عراق و اوضاع زندانیان عراقی و راه‌کارهای موجود جهت بهبود وضعیت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین بر ضرورت اصلاح اوضاع حاکم و پایان دادن به تنگنای سیاسی موجود و تحقق وحدت ملی حقیقی و همبستگی ملی تاکید کردند.

از سوی دیگر، حزب الدعوه عراق که ریاست آن را نوری المالکی نخست وزیر این کشور بر عهده دارد، در نشستی با صدور بیانیه‌ای جانبداری‌اش را از دولت عراق در برابر طرح‌ها و توطئه‌های کودتا‌گرایانه اعلام کرد.

در این بیانیه تاکید شده که حزب الدعوه با تمام قدرت در برابر طرح‌ها و کودتا‌هایی که قصد از بین بردن دستاوردهای دموکراتیک مردم و دولت عراق را در راستای تحقق آزادی و حاکمیت عراق دارد، خواهد ایستاد.

در بیانیه حزب الدعوه همچنین بر ضرورت بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه بین طبقات محروم جامعه و خانواده‌های قربانیان حوادث تروریستی تاکید شده است.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز گزارش داد: یک عضو برجسته حزب الدعوه اظهار داشت که تصویب قانون نفت و گاز عراق باید تا زمان خروج نیروهای اشغالگر، به تاخیر افتد.

علی الادیب یک عضو برجسته حزب الدعوه متعلق به نوری مالکی و یک عضو پارلمان عراق همچنین گفت: شرکت ملی نفت عراق باید مسوولیت و مدیریت منابع نفت کشف شده اما توسعه نیافته عراق را بر عهده داشته باشد.

این اظهارات می‌تواند شکاف موجود میان حزب الدعوه و شریک ائتلافی‌اش (ائتلاف کردها) را افزایش دهد. کردهای عراق با نقش شرکت ملی نفت عراق بدون رقابت شرکت‌های خصوصی در زمینه منابع نفت این کشور مخالفند و این اختلاف نظر یکی از موانع تصویب قانون نفت عراق از یک سال پیش تاکنون بوده است.