بلر در مرکز طراحی اقتصاد جهانی

گروه بین‌الملل- با کناره‌گیری تونی بلر از پست نخست‌وزیری بریتانیا رقابت بین بنیادها و سازمان‌های سیاسی و اقتصادی جهان برای به خدمت گرفتن او شدت گرفته است. پس از آنکه ایالات متحده پست سیاسی نمایندگی مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه را به بلر واگذار کرد اکنون مجمع جهانی اقتصاد که معتبرترین سازمان اقتصادی غیردولتی جهان به حساب می‌آید پست جدیدی به تونی بلر داده است تا او علاوه بر ایفای نقش سیاسی در آینده، در تحولات اقتصادی جهان نیز حضوری پررنگ داشته باشد. تونی‌بلر، به همراه رییس مجمع جهانی اقتصاد

به گزارش پایگاه اینترنتی مجمع جهانی اقتصاد تونی بلر به عضویت هیات موسس مجمع جهانی اقتصاد درآمده است و از این پس می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های این مجمع که از آن به مرکز طراحی اقتصاد جهانی تعبیر می‌شود شرکت کند. پیش از این تونی بلر به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست بانک جهانی مطرح شده بود که نتوانست به این پست دست پیدا کند.

کلاوس شوواب، بنیان گذار و رییس مجمع جهانی اقتصاد در مراسم عضویت تونی بلر در هیات موسس مجمع جهانی اقتصاد گفت: تونی بلر سرمایه عظیمی از تجربه و دانش در زمینه‌های مختلف جهانی است که می‌تواند با ورودش به مجمع فعالیت‌های ما را در مسیرهای بهتری هدایت کند. این تجربه‌ها می‌تواند در راستای بهبود برنامه‌های بهداشت جهانی و آموزش جهانی به کار گرفته شوند. شوواب با اشاره به این موضوع که استفاده از تجربیات موفق همراه در دستور کار مجمع جهانی اقتصاد قرار داشته است گفت: دعوت از تونی بلر نه به عنوان یک حرکت نمادین بوده است بلکه این دعوت برای آن انجام شده است که او می‌تواند در این مجمع اثربخش و مفید واقع شود.

در همین حال وارن رویتینگ یکی از اعضای هیات‌مدیره مجمع جهانی اقتصاد با استقبال از ورود تونی بلر به هیات‌موسس این مجمع گفت: مجمع جهانی اقتصاد در راستای توسعه بخش‌های خصوصی در جهان تلاش می‌کند و عملکرد تونی‌بلر در دوران نخست‌وزیر نشان می‌دهد که او به گسترش بخش‌خصوصی اعتقاد کامل دارد. حضور او در این مجمع می‌تواند به پیشبرد اهداف مجمع جهانی اقتصاد کمک کند.

در همین حال برخی تحلیلگران اظهارنظر کردند که محبوبیت سیاسی تونی‌بلر نزد رهبران کشورهای صنعتی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده تا او بتواند به مجمع موسسان این سازمان راه پیدا کند. در سال‌های گذشته بلر نقش ویژه‌ای در بسیج کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اروپایی در مقابله‌های جهانی علیه آلودگی محیط زیست، گرم شدن زمین و پروژه‌های مبارزه با گسترش ایدز و مالاریا در آفریقا ایفا کرده است.

همچنین تونی بلر برای سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه اصلاحات اقتصادی در جهان همچون مجمع جهانی اقتصاد نقش پررنگ و با اهمیتی در تحولات جهان قائل است و در سخنرانی‌های خود در زمان‌های متفاوت از جمله اجلاس سال ۲۰۰۷ مجمع جهانی اقتصاد در داووس به این موضوع اشاره کرده است.

در همین حال برخی تحلیلگران نیز روابط نزدیک تونی بلر با ایالات متحده را در این عضویت دخیل می‌دانند.