گروه بین‌الملل - افزایش بیکاری در هفته گذشته و نیز درآمد خوب کمپانی‌ها باعث ترقی شاخص‌های وال‌استریت در روزهای ناامیدی شد.

به گزارش رویتر از نیویورک اداره کار ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد تعداد تقاضای بیمه بیکاری در هفته گذشته افزایش اندکی یافته است که البته هنوز هم از میزان انتظار اقتصاددانان کمتر است. بنابراین افزایش محدود میزان بیکاران در حالی‌‌که خطر جدی وجود ندارد برای سرمایه‌گذاران نویدبخش اوضاع آرام و ثابتی در اقتصاد است. افزایش بیکاری خطر افزایش نرخ بهره را اندکی کمرنگ می‌سازد و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران وال‌استریت را تسکین می‌بخشد. از طرف دیگر، سود کمپانی نوکیا دیگر مشوق بازار که در روز پنجشنبه بود. مدیران این کمپانی اعلام کردند، سود آنها در سه ماه دوم سال دو برابر شده است و این خود موجب رونق سهام کمپانی که زیرمجموعه داوجونز و نزدک است گردید. البته بازار روز خود را با نوسان آغاز کرد وضعیت آرامی نداشت اما اخباری که در طول روز منتشر شد باعث بازگشت آرامش به بازار شد. تحلیلگران معتقدند گزارش بیکاری به بازار کمک زیادی کرد. البته آنها در عین‌حال می‌گویند، چیزی که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به خرج کردن ادامه دهند، نرخ بیکاری پایین است. بنابراین وقتی مردم شغل داشته باشند و پل دربیاورند. در صورت افزایش قیمت نفت و نرخ بهره وام مسکن باز هم خرید می‌کنند.

شاخص سهام داوجونز ۱۰۱ واحد یا ۷۶/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۳۴۶۳ رسید. استاندارد اندپورز ۶ واحد یا ۴۴/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۴۷۲ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک با ۲۲ واحد یا ۸۷/۰درصد افزایش به واحد ۲۵۷۵ رسید. برای بازار نوسان شاخص داوجونز از اهمیت زیادی برخوردار است، چنانکه یکی از تحلیلگران بازار رسیدن داوجونز را به رقم ۱۴۰۰۰واحد باعث نگرانی و نوسان بازار در هفته‌های اخیر شد.

اما در ژاپن، بازار سهام توکیو انگیزه‌ها و دلایل زیادی برای ترقی روز جمعه داشت، رونق وال استریت، درآمد کمپانی‌ها و از همه مهمتر کاهش ارزش ین در مقابل دلار دیگر بهانه‌ای برای فعالان بازار سهام توکیو باقی نگذاشت. شاخص سهام نیکی در صبح روز جمعه ۱۴/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۷۰۰۸ رسید. شاخص توپیکس هم با به دست آوردن ۲۱/۰درصد به واحد ۱۶۷۲ رسید. سایر بازارهای آسیایی هم روز خوشی در روز جمعه داشتند، شاخص شانگهای ۵/۲درصد و هنگ‌کنگ ۰۵/۰درصد به دست آورد.

در اروپا، آغاز انتشار درآمد کمپانی‌ها و سود بانک رویال اسکاتلند به رونق بازار در روز جمعه کمک کرد. شاخص سهام FISE لندن ۱/۰درصد در صبح روز جمعه به دست آورد و به و احد ۶۳۰۴ رسید. شاخص FISE لندن در روز پنج‌شنبه ۸۰/۰درصد ترقی کرد. در سایر بازارهای اروپا، داکس آلمان ۸۱/۰درصد به دست آورد و CAC-۴۰ فرانسه ۴۹/۰درصد افزایش یافت.

قیمت نفت خام در نیویورک روز پنج‌شنبه ۳۳ سنت افزایش یافت و به هر بشکه ۸۶/۷۶دلار رسید که از رکورد روز چهارشنبه که هر بشکه نفت به ازای ۷۷/۷۸دلار معامله شده بود، پایین‌تر است.