چاوز: نفت 100دلاری در راه است

گروه بین‌الملل - خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد، هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا چند ساعت پس از رکورد شکنی نفت خام اعلام کرده است که قیمت نفت خام در حال حرکت به سمت ۱۰۰دلار است.

هوگو چاوز که همواره به عنوان یک عضو اوپک از کاهش تولید نفت به منظور حفظ قیمت‌ها سخن گفته است در موضع‌گیری جدید خود گفت: روند افزایش قیمت نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال افزایش یافتن است و جهان باید برای نفت ۱۰۰دلاری آماده شود. این اظهارنظر از سوی رییس‌جمهور ونزوئلا در شرایطی عنوان شد که در آخرین ساعات کاری روز چهارشنبه قیمت نفت خام برای نخستین بار به ۷۷/۷۸دلار رسید. تا پیش از این ۴۰/۷۸ بالاتر قیمت نفت خام بود که در روز ۱۴ جولای ۲۰۰۶ اتفاق افتاد. اگرچه هوگو چاوز از نفت ۱۰۰دلاری سخن می‌گوید، اما تحلیلگران نیز نیم‌نگاهی به نفت گران دارند و اکنون رسیدن قیمت‌ها به ۸۰دلار را دور از ذهن نمی‌دانند. با وجود آنکه نفت دیروز ۲دلار ارزان شد اما تحلیلگران آن را در راستای تحرک طبیعی بازار نفت خام در آخرین روز کاری می‌دانند و احتمال افزایش قیمت‌ها از ابتدای هفته معاملاتی پیش رو وجود دارد.

در همین حال دیروز وزیر نفت قطر با اعلام ناخشنودی از قیمت‌های بالا عنوان کرد که اوپک نمی‌تواند در این زمینه نقشی ایفا کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت نمی‌تواند کاری در خصوص قیمت‌های بالای نفت انجام دهد.

وزیر نفت قطر با بیان مطلب فوق تصریح کرد: از آن‌جا که کمبود عرضه نفت خام در بازار وجود ندارد، اوپک نمی‌تواند کاری در خصوص قیمت‌های بالای نفت انجام دهد. عبدا... العطیه در گفت‌وگویی تلفنی با رویتر تاکید کرد: ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، چراکه این قیمت‌ها ارتباطی با کمبود عرضه نفت ندارد.

وی افزود: میزان ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی در سطوح بسیار بالایی قرار دارد و این مساله ثابت می‌کند که به‌هیچ وجه کمبودی از لحاظ عرضه نفت وجود ندارد، اوپک باید هنگامی برای افزایش تولید خود اقدام کند که کمبود نفت موجود در بازار اثبات شده باشد.

وی همچنین عنوان کرد که قطر از تضعیف ارزش دلار در بازار متضرر شده است، ولی قصد ندارد ارز دیگری را برای فروش نفت خود تقاضا‌ کند.

از سوی دیگر وزیر انرژی اندونزی اعلام کرد که هیچ صحبتی در میان اعضای اوپک برای افزایش تولید این سازمان صورت نگرفته است.

پورنمو یوسگیانتورو، عنوان کرد که ارتباطی بین اعضای اوپک در خصوص هرگونه برنامه‌ای برای افزایش تولید پس از رشد قیمت‌ها برقرار نشده است.

وی به خبرنگاران گفت: تا این لحظه ما هیچ تماسی با یکدیگر برای بررسی این‌نکته که آیا سازمان اوپک برنامه‌ای برای افزایش تولید دارد یا نه، نداشته‌ایم، ولی آن‌چه که مسلم است، این‌که ما در ماه‌آینده دیداری با یکدیگر در وین خواهیم داشت و تا آن‌زمان تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

نشست بعدی اوپک برای یازدهم سپتامبر در وین برنامه ریزی شده و این درحالی است که قیمت نفت در هفته‌های اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشته و اکنون در سطح رکوردهای بی‌سابقه خود قرار گرفته است.از سوی دیگر دیروز ایالات متحده بار دیگر خواستار افزایش تولید اوپک به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت و کاهش قیمت‌ها شد. ساموئل بادمن، وزیر انرژی آمریکا با بیان اینکه اوپک باید نسبت به وظیفه خود در قبال مصرف‌کننده احساس مسوولیت بیشتری به خرج دهد گفت که انتظار دارد اوپک تولید خود را افزایش دهد. ایالات متحده بزرگترین کشور واردکننده نفت در جهان است.