مهر - درحالی که دولت افغانستان اعلام کرده هیچ تبادلی با طالبان برای آزادی گروگان‌های کره‌ای انجام نخواهد داد، بستگان گروگان‌ها از آمریکا خواستند برای آزادی آنها دخالت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان دیروز خبر داد که مقامات افغان برای حفظ جان گروگان‌های کره‌ای هرکاری که بتوانند انجام می‌دهند، اما تبادل آنان با اسرای طالبان در دستور کار نیست. وی تاکید کرد: به طور کلی با قبول درخواست‌های ربایندگان نباید گروگانگیری را تشویق کرد. طالبان که تاکنون ۲ گروگان کره‌ای را کشته‌اند، آخرین ضرب‌الاجل خود را ظهر دیروز اعلام کرده و گفته‌اند که درصورت عدم آزادی اسرایشان، تعداد دیگری از ۲۱ گروگان کره‌ای را خواهند کشت. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان همچنین خبر داد که مذاکره کنندگان با آنها برای آزادی گروگان‌ها تماس نگرفته‌اند و اکثر گروگان‌ها نیز بیمار هستند اما ۲ نفر از زن‌ها حالشان وخیم است و ممکن است بمیرند.

از سوی دیگر بستگان گروگان‌ها در سئول، پایتخت کره جنوبی دیروز مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده و خواستار دخالت واشنگتن برای حل این بحران ۱۴ روزه شدند. دیروز نیز تجمع اعتراض آمیزی مقابل سفارت آمریکا برگزار شد و تظاهرکنندگان شعارهایی مانند بوش؛ نکش، مذاکره کن و بوش تو مسوولی سر دادند.

خانواده‌های گروگان‌ها و دولت کره جنوبی تاکید دارند که باید خواسته طالبان در مورد تبادل زندانیان اجرا شود. اما آمریکا و سایر کشورها اوایل سال جاری دولت افغانستان را به دلیل تبادل ۵ نیروی اسیر طالبان با یک خبرنگار ایتالیایی مورد انتقاد قرار دادند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک نیز خواستار آزادی فوری گروگان‌های کره‌ای شد و طالبان را به دلیل کشتن ۲ گروگان متهم به ارتکاب جنایات جنگی کرد.