باهره دامغانی- نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد وام‌گیرندگان در روز سه‌شنبه باعث تنزل سهام به رغم اخبار افزایش درآمد برخی کمپانی‌ها شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، وال‌استریت صبح روز سه‌شنبه را تحت تاثیر گزارش درآمد جنرال موتورز و کمپانی سان مایکروسیستم با افزایش در شاخص‌های سهام آغاز کرد اما در ادامه روز وقتی کمپانی سرمایه‌گذاری بر وام مسکن و ایالات متحده اعلام کرد آنها قادر به اخذ وام اعتباری نیستند و به همین دلیل مشاور استخدام کردند تا گزینه‌های آنها را بررسی کند، نگرانی بر وال‌استریت سایه انداخت و شاخص‌ها به تدریج تنزل یافتند. در حال حاضر نگرانی وال‌استریت درباره وام‌گیرندگانی است که برای خریدهای خود وام گرفته‌اند و ممکن است در دریای قرض غرق شده و نتوانند از عهده بازپرداخت وام‌های خود در اثر افزایش بهره برآیند. میزان معاملات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که بازار چه اندازه آسیب‌پذیر است و اینکه چه اندازه پیشرفت شاخص‌ها موقتی و زودگذر است و خیلی سریع تبدیل به ضرر می‌شود. تحلیلگران می‌گویند:‌ ترقی روز دوشنبه شاخص‌ها هم به دلیل از بین رفتن موقتی ترس از افزایش نرخ بهره وام‌ها بود. وقتی ترس باز می‌گردد بازار هم روز خوشی ندارد، حتی اگر وزارت بازرگانی ایالات‌متحده هم اخبار خوبی برای بازار داشته باشد.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: هزینه مصرف شخصی، معیاری که بسیار شبیه اندازه‌گیری تورم است، در ماه ژوئن ۹/۱درصد افزایش یافته است که از حدنصاب بانک مرکزی آمریکا کمتر است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و دلالان وال‌استریت خبر خوبی باشد. همچنین گزارشی درباره وضعیت اعتماد مصرف‌کنندگان حاکی از آن است که شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان به بالاترین حد خود در ۶سال اخیر رسیده است.

شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۱۴۶واحد یا ۱۰/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۲۱۱رسید، شاخص داو در حالی ۱۴۶واحد از دست داد که در ساعات اولیه صبح داوجونز ۱۴۰واحد به دست آورده بود. به این ترتیب ضرر بعد از ظهر، با سود صبح داوجونز سربه‌سر شد. شاخص استاندارد اندپورز ۱۹ واحد یا ۲۶/۱درصد از کف داد و به واحد ۱۴۵۵ رسید، شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم با از دست دادن ۳۷ واحد یا ۴۳/۱درصد به واحد ۲۵۴۶ رسید.

در ژاپن، بازار سهام توکیو با شنیدن خبر تنزل در وال‌استریت، افزایش ارزش ین و نیز کاهش درآمد کمپانی‌ها، روز خوشی را انتظار نداشت. تحلیلگران بازار سهام توکیو معتقدند، در صورتی رونق به توکیو باز خواهد گذاشت که تنزل وال‌استریت، متوقف و ارزش دلار در برابر ین تقویت شود.

شاخص سهام نیکی در صبح روز چهارشنبه ۳۴۸ واحد یا ۲درصد تنزل یافت و به واحد ۱۶۹۰۰رسید و برای اولین بار در چهار ماه اخیر به پایین‌تر از واحد ۱۷۰۰۰ رسید. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌کنگ ۳۱/۳درصد از دست داد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب وضعیت متفاوتی داشت. ارزش دلار در مقابل یورو تقویت شد اما در برابر ین کاهش یافت. روز سه‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۶۸۳/۱دلار معامله شد که در مقایسه با روز قبل از آن که هر یورو به ازای ۳۶۹۷/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۶۰/۱۱۸ین بود.