سید عباس عاملی

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا از هر حزب سیاسی یک نماینده نامزد تصاحب کرسی قدرتمندترین مرد سیاسی دنیا می‌شود. برای کسب نامزد نهایی هر حزب، کاندیداها باید در اوایل سال برگزاری انتخابات در مرحله مقدماتی شرکت کنند. در این مرحله نامزدها با هم حزبی‌های خود رقابت می‌کنند تا بتوانند به عنوان نامزد اصلی حزب خود شناخته شوند. مرحله مقدماتی در تمام ایالات آمریکا طی چند ماه برگزار می‌شود و نامزدی که در پایان این مرحله بیشترین حمایت را از ایالات مختلف به خود اختصاص دهد به عنوان نماینده حزب متبوعش در انتخابات نهایی که در ماه نوامبر برگزار می‌شود شرکت می‌کند.

تقریبا تمام ایالت‌ها در مرحله مقدماتی انتخابات شرکت می‌کنند. تعداد اندکی از ایالت‌ها از جمله آیووا و نوادا که دارای جمعیت اندک و پراکنده هستند به جای انتخابات از انجمن‌های حزبی موسوم به caucus استفاده می‌کنند که در آن اعضای هر یک از دو حزب اصلی طی نشست‌هایی نامزد خود را انتخاب می‌کنند. انجمن‌های حزبی در انتخاب نامزد نهایی نقش بسزایی ندارند چرا که اغلب ایالت‌ها از انتخابات استفاده می‌کنند و کاندیدا‌ها توجه خود را به این ایالت‌ها متمرکز می‌کنند.

با این حال انجمن حزبی آیووا به علت اینکه اولین ایالتی است که مرحله مقدماتی در آن برگزار می‌شود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. پیروزی در این ایالت شروع مناسبی برای کاندیداها به حساب می‌رود. ایالتی که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند ایالت نیو همپشایر است که اولین انتخابات مرحله مقدماتی در آن برگزار می‌شود.

نامزدی که در انتخابات این ایالت پیروز می‌شود در اکثر مواقع پیروز نهایی رقابت‌های درون حزبی است. طی چهل سال گذشته تنها ۳ نفر در حزب دموکرات توانستند باوجود شکست در انتخابات نیو همپشایر به عنوان پیروز نهایی حزب خود شناخته شوند. در حزب جمهوری خواه فقط دو نفر از چنین شانسی برخوردار بودند. به همین علت انتخابات مقدماتی نیو همپشایر که در ماه ژانویه برگزار می‌شود نقطه مهمی‌در روند انتخابات به حساب می‌رود.

در همین پروسه، دیگر ایالت‌ها نیز رفته رفته به اهمیت برگزاری زود هنگام انتخابات مقدماتی پی برده‌اند و سعی در آن داشته‌اند تا تاریخ برگزاری مرحله مقدماتی را جلو بکشند. این مساله به روندی موسوم به front-loading انجامیده است که طی آن ایالت‌ها تاریخ برگزاری انتخابات را جلو کشانده و باعث فشردگی مرحله مقدماتی شده‌اند. در حالی که در سال‌های گذشته برگزاری مرحله مقدماتی حدود هفت ماه طول می‌کشید، این مرحله در سال ۲۰۰۸ طی تنها سه ماه برگزار خواهد شد.

abbasameli@hotmail.com