باهره دامغانی- سهام ارزان شده روز جمعه پایه‌گذار رونق وال‌استریت در روز دوشنبه و به ویژه افزایش شاخص سهام داوجونز شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، سرمایه‌گذاران از تنزل ارزش سهام در روز جمعه استفاده کرد و اقدام به خرید سهام ارزان به رغم نگرانی درباره احتمال افزایش نرخ بهره کردند. به نظر می‌رسد در جریان طبیعی بازار گاه ضرر می‌تواند در روزی دیگر اساس رونق و سود شود، زیرا سهام ارزان میل سرمایه‌گذاران را به خرید تقویت می‌کند. البته خبر افزایش درآمد کمپانی‌های بزرگ مانند جنرال موتور و بانک HSBC نیز جریان مثبت بازار را تقویت کرد. بانک HSBC بزرگ‌ترین اروپا ۲۵درصد افزایش درآمد در نیمه اول سال کسب کرده است و به این ترتیب ارزش سهام این بانک ۴/۱درصد افزایش یافت. کمپانی بزرگ خودروسازی آمریکا، جنرال موتورز هم به رغم اخبار ناخوشایند درباره کسادی بازار خودرو و نیز کاهش درآمد در شش ماه اول، انتظار افزایش درآمد در مدت باقیمانده از سال را دارد. این امیدواری موجب افزایش ارزش سهام این کمپانی در بازار شد. بازار در ساعات اولیه روز سردرگم و پریشان بود، به نظر می‌رسید نگرانی در باره وام‌ها و افزایش نرخ بهره اعتبارات هنوز بر بازار سایه انداخته است. اما در ادامه روز اخبار درآمد کمپانی و خبر ادغام دو کمپانی اینگرسول با دوسان کره همراه با سهام ارزان، توجیهی برای درنگ سرمایه‌گذاران باقی نگذاشت و روز نسبا خوبی را برای بازار رقم زد.

به هر حال تحلیلگران هنوز معتقدند روزهای پرنوسان بازار تمام نشده است و تزلزل و ناپایداری باز خواهد گشت. اما به هر حال سرمایه‌گذاران به عنوان بازیگران این میدان باید بهره کافی از هر موقعیتی ببرند تا از ضرر جلوگیری کنند و یا میزان آن را تقلیل دهند.

روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز ۹۳واحد یا ۷۰/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۳۳۵۸رسید.

شاخص سهام استاندارد اندپورز که هفته قبل، بدترین هفته خود را در ۵سال اخیر سپری کرد، ۱۵واحد یا ۳/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۷۳رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۱واحد یا ۸۲/۰درصد ترقی پیدا کرد و به عدد ۲۵۸۳ رسید.

اما در توکیو، شاخص سهام نیکی به‌رغم گزارش مطلوب اشتغال در ژاپن و رونق وال استریت در روز سه‌شنبه تنزل یافت. بازار سهام توکیو در این روز بیشتر تحت‌تاثیر گزارش درآمد کمپانی‌ها قرار داشت که حاکی از عملکرد به آنها در سه ماه اول است. بسیاری از کمپانی‌های فعال در عرصه تکنولوژی برتر، کاهش در سود در شش ماه اول داشتند و این موضوع موجب ناامیدی بازار در روز سه‌شنبه شد. شاخص سهام نیکی در روز ۲/۰درصد تنزل یافت و به واحد ۱۷۲۴۸ رسید.

شاخص سهام توپیکس در همین روز ۰۳/۰درصد از دست داد و به رقم ۱۷۰۶ رسید.

در اروپا و به ویژه در لندن بازار تحت تاثیر درآمد کمپانی به ویژه بانک‌ها قرار داشت و جریان مستحکم و پررونقی را در روز سه‌شنبه آغاز کرد. شاخص سهام FISE لندن صبح روز سه‌شنبه ۱/۱درصد به دست آورد و به واحد ۶۲۷۳ رسید. در روز دوشنبه این شاخص ۱۵/۰درصد از دست داده بود. شاخص واکس آلمان ۰۶/۰درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۰۴/۰درصد افزایش یافتند.

در بازارهای آسیایی، شاخص هنگ‌کنگ، ۸/۰درصد و شانگهای چین ۲/۲درصد به دست آوردند.