ضرب‌الاجل جدید طالبان برای گروگان‌های کره‌ای

گروه بین‌الملل- در حالی که دومین گروگان کره‌ای به دست نیروهای طالبان به قتل رسیده است، این گروه شبه‌نظامی ضرب‌الاجل جدیدی را برای آغاز کشتار گروگان‌های بعدی تعیین کرد. پس از آنکه مذاکرات غیرمستقیم شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان به نتیجه نرسید فرماندهی شبه‌نظامیان اعلام کرد ظهر چهارشنبه (امروز) ضرب‌الاجل جدید نیروهای طالبان برای گروگان‌های کره‌جنوبی است. دومین گروگان کره‌ای به نام شیم‌سونگ‌مین که ۲۹سال داشت پس از مقاومت دولت در معامله با شورشیان طالبان کشته شد و جسد او را در بیابان‌های اطراف غزنین پیدا کردند. او یک مهندس تکنولوژی اطلاعات بود که برای فعالیت‌های بشردوستانه راهی افغانستان شد. مرگ دومین گروگان کره‌ای اکنون دولت کره‌جنوبی را به تکاپوی بیشتر انداخته تا نسبت به آزادی باقیمانده گروگان‌ها اقدام کند و در این راه تلاش‌های بین‌المللی را نیز به یاری طلبیده است.

قاری یوسف احمد، عضو سابق طالبان که هم‌اکنون نقش رابط را بین دولت و طالبان ایفا می‌کند. به نقل از فرمانده شبه‌نظامیان طالبان گفت: آنها از ظهر چهارشنبه کشتار گروگان‌ها را آغاز خواهند کرد. آنها گفته‌اند که ساعت ۱۲ظهر چهارشنبه آخرین فرصت برای معامله‌ احتمالی در خصوص آزادسازی گروگان‌ها خواهد بود. در همین حال برخی منابع در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کردند که احتمال این که دولت کره جنوبی مستقیما با گروگان‌گیرها وارد مذاکره شود وجود دارد.

اما این کار می‌تواند سبب تیره شدن روابط دولت کره جنوبی و دولت افغانستان شود. این گروگان‌ها که در ابتدا ۲۳ نفر بودند در روز ۱۹ جولای در مسیر کابل - قندهار و در منطقه غزنین ربوده شدند.

از آن روز تلاش‌های گسترده‌ای برای آزادی این گروگان‌ها صورت گرفته و حتی نمانیده ویژه‌ رییس جمهور کره جنوبی نیز راهی کابل شده است.با این حال اکنون دو گروگان کره ای کشته شده است و سرنوشت بقیه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هم‌اکنون کلید حل این بحران در دست دولت افغانستان است و در این میان نقش پنهان مشاوران آمریکایی نیز نباید نادیده گرفته شود.مشخص‌ترین درخواست نیروهای طالبان از دولت آزاد سازی تعدادی از زندانیان آنها است که البته باید به تایید حامد کرزای برسد.

حامد کرزای پس از آن که پارسال به دلیل معاوضه ۵ زندانی طالبان با یک خبرنگار ایتالیایی به نرمش و معامله با شورشیان متهم شد این بار تاکنون با موارد درخواستی طالبان مخالفت کرده است.

با این حال امروز آخرین فرصت برای معامله با بنیادگرایان طالبان است. تروریست‌هایی که نه تنها ۲۱ گروگان کره‌ای بلکه بشریت را هدف قرار داده‌اند.