گروه بین‌الملل- گزارش بن‌بربانک درباره روند کند رشد اقتصادی به کنگره و درآمد خوب کمپانی‌های بین‌المللی یک روز خوب دیگر را برای وال‌استریت رقم زد. به گزارش رویتر از نیویورک، بن برناک، رییس بانک مرکزی ایالات متحده در گزارش خود به کنگره نگرانی خود را از کسادی بخش مسکن و سرایت آن به بخش‌های دیگر اقتصاد ایالات متحده ابراز کرد. او همچنین نسبت به سلب مالکیت از وام‌های sub-prime که موسسات به افراد دارای اعتبار کم می‌دهند ابراز نگرانی کرد. به هر حال سخنان بانک مرکزی ایالات متحده به این معنی بود که بانک هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره در ادامه سال ندارد و این برای راحتی خیال وال‌استریت کافی بود، هر چند به نظر تحلیلگران، نگرانی‌های بانک مرکزی باید بر وال‌استریت هم تاثیر بگذارد و موجب شود که کسی میل به معامله و خرید نداشته باشد.

اما مهم‌ترین مشوق وال استریت در روز پنجشنبه گزارش درآمد کمپانی‌های بین‌المللی مانند جونیپر و Sap بود، گزارش درآمد کمپانی گوگل فقط لحظاتی قبل از اینکه زنگ تعطیلی وال‌استریت در روز پنجشنبه به صدا درآید، منتشر شد و با آنکه انتظارها را برآورده نکرد و کمتر از انتظار بود، نتوانست تاثیر چشمگیری بر جریان مثبت بازار بگذارد. یکی از تحلیلگران بازار می‌گوید: «من فکر می‌کنم فعالان بازار نمی‌خواهند سود خود را از دست بدهند، بنابراین گزارش‌های درآمد خواه پایدار باشد خواه خیر، آنها اقدام به معامله می‌کنند. به نظر می‌رسد فعالان بازار توجهی به شرایط بازار و یا اخبار آینده ندارند. در‌واقع به نظر نمی‌رسد کسی بخواهد خود را در این بازار غرق کند زیرا وضعیت بازار به‌گونه‌ای نیست که سرمایه‌گذار راضی باشد تا به چنین ریسکی دست یازد اما متاسفانه ما بازیگران بازار هستیم و ناچاریم گاه به عوامل حتی کوتاه‌مدت بیاویزیم. شاخص سهام داوجونز در روز پنجشنبه ۵۹/۰درصد یا ۸۲ واحد به دست آورد و اندکی از عدد ۱۴۰۰۰ واحد گذشت و شاخص سهام استاندارد و اندپورز ۷ واحد یا ۴۵/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۵۵۳ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک در روز پنجشنبه ۲۱ واحد یا ۷۶/۰درصد به دست آورد و به رقم ۲۷۲۰ رسید.

افزایش ارزش سهام مرغوب در آمریکا، جرات را به سرمایه‌گذاران ژاپنی در توکیو بازگرداند و باعث شد تا شاخص‌های سهم در این کشور پس از سه جلسه کاهش روز جمعه افزایش یابد.روز جمعه در توکیو شاخص سهام نیکی ۲۸ واحد یا ۱۵/۰درصد ترقی یافت و به واحد ۱۸۱۴۴ رسید.شاخص سهام توپیکس هم ۵واحد یا ۲۸/۰درصد به دست آورد و به عدد ۷۷۲ رسید. در کشورهای اروپایی شاخص FTSE لندن روز پنج‌شنبه را با ۱۱/۱درصد پشت‌سر گذاشت.رونق وال‌استریت در روزهای اخیر، بازارهای غربی را تحت تاثیر قرار داده است.داکس آلمان ۲۴/۱درصد و CAC-۴۰ فرانسه ۱۶/۱درصد به دست آورد. یورو در روز پنجشنبه بار دیگر رکوردی از ترقی ارزش یورو در مقابل دلار برجای گذاشت.

گزارش برنانک درباره کسادی اقتصادی در آمریکا فشار بر دلار را در روزهای اخیر افزایش داده است.هر یورو روز پنجشنبه به ازای ۳۸۰۲/۱ دلار معامله شد، البته این در حالی است که در ساعات اولیه صبح نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۳۸۳۱/۱ بود.همچنین هر دلار در برابر ۹۹/۱۲۱ ین معامله شد، این در حالی است که روز چهارشنبه بعد از ظهر در نیویورک هر دلار به ازای ۹۴/۱۲۱ ین معامله شده بود. هر پوند هم به ازای ۰۴۸۶/۲دلار معامله شد.