کره‌شمالی از فهرست حامیان تروریسم خارج می‌شود

ایسنا- وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، تعطیلی راکتور هسته‌ای یونگ بایون کره شمالی زمینه را برای اولین دیدار در سطح وزرای کشورهای عضو مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات شش جانبه که نشست‌های آن از سال ۲۰۰۳ و با حضور آمریکا، چین، کره شمالی و جنوبی، روسیه و ژاپن بوده تاکنون فقط در سطح نمایندگانی از این کشورها برگزار شده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تعطیلی راکتور هسته‌ای یونگ بایون که پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را تولید می‌کرد، زمینه را برای برگزاری مذاکرات شش جانبه در سطح وزرای کشورهای عضو فراهم کرده است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مکانیزم برگزاری نشست مذاکرات شش جانبه در سطح وزرای کشورهای عضو این مذاکرات، تکمیل کننده اولین مرحله توافقنامه ۱۳ فوریه است بنابراین اقدامات لازم برای برگزاری این نشست انجام می‌گیرد.

مک کورمک تصریح کرد: ‌احتمال برگزاری نشست مذاکرات شش جانبه در سطح وزرای کشورهای عضو وجود دارد اما در حال حاضر تاریخ دقیقی برای برگزاری این نشست وجود ندارد.

تحت توافقنامه‌های ۱۳ فوریه کره شمالی متعهد شد که در ازای دریافت اولیه ۵۰هزار تن نفت راکتور هسته‌ای یونگ بایون را تعطیل کند. این در حالی است که اگر کره شمالی به طور کامل برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد ۹۵۰هزار تن نفت دیگر دریافت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: ‌کریستوفرهیل، نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه درباره زمانبندی این نشست در سطح وزرای کشورهای عضو گفت‌وگوهای شش جانبه مذاکره خواهد کرد. وی همچنین احتمال برگزاری این نوع نشست در ماه آینده را رد نکرد.

هیل چند روز پیش اعلام کرده بود که این مذاکرات ممکن است در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوسیه (APEC) که قرار است سپتامبر در سیدنی برگزار شود، تشکیل شود.

اما یک مقام رسمی‌آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به طور غیرمستقیم اعلام کرد که این نشست ممکن است در ماه اوت برگزار شود.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پیونگ یانگ با درخواست آژانس بین‌المللی برای دسترسی به پنج تاسیسات مرتبط با ساخت پلوتونیوم، موافقت کرده است.

چهار تاسیسات در محوطه یونگ بایون قرار دارد و پنجمین تاسیسات نیز یک راکتور ۲هزار مگاواتی در حال ساخت است.

حال کریستوفر هیل اعلام کرد که با توجه به تعطیلی راکتور یونگ بایون زمینه‌ها برای خارج کردن نام کره شمالی از لیست کشورهای حامی‌ تروریسم فراهم شده است.

وی همچنین تصریح کرد که مذاکرات برای امضای یک پیمان صلح رسمی‌میان کره شمالی و کره جنوی ممکن است سال آینده آغاز شود.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، در آستانه مذاکرات شش جانبه که امروز آغاز می‌شود، هیل با همتای کره شمالی‌اش دیدار کرد.

کیم کای گوان، نماینده کره شمالی درباره این دیدار که در سفارت آمریکا در پکن برگزار شد، آن را گفت‌وگوهایی معمولی توصیف کرد.