رآکتور عظیم یونگ بایون تعطیل شد

گروه بین‌الملل - مقامات کره شمالی اعلام کردند فعالیت رآکتور یونگ بایون متوقف شده و غنی سازی در این رآکتور به حالت تعلیق در آمده است.

یک روز پس از رسیدن اولین محموله نفت اهدایی کشورهای حاضر در مذاکرات شش جانبه به کره شمالی پیونگ یانگ به طور ناگهانی اعلام کرد فعالیت رآکتور یونگ بایون را متوقف کرده است. کریستوفر هیل: در انتظار گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌مانیم

به این ترتیب اولین گام در راه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی براساس موافقتنامه ۱۳ فوریه برداشته شده است.

این رآکتور که بزرگ‌ترین رآکتور کره شمالی به شمار می‌رود توانایی تولید صنعتی پلوتونیوم را داشت که در ساخت سلاح‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای کاربرد دارد.

کیم میونگ‌گیل سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: بلافاصله پس از تحویل اولین محموله نفتی به کره شمالی براساس موافقتنامه ۱۳ فوریه تاسیسات هسته‌ای در یونگ بایون تعطیل شد که این مساله به زودی به تایید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد رسید.

براساس موافقتنامه ۱۳ فوریه کشورهای حاضر در مذاکرات باید در گام اول ۵۰هزار تن نفت خام سنگین را در مقابل تعطیلی رآکتور یونگ بایون به کره شمالی تحویل دهند که روز شنبه اولین بخش آن که شامل ۶هزار و ۲۰۰ تن نفت خام بود در بندر سونگ بونگ به کره شمالی تحویل داده شد.

تعطیلی تاسیسات اتمی یونگ بایون کاملا ناگهانی انجام شد. براساس توافق‌های قبلی این کار قرار بود در اواخر ماه جولای به انجام برسد و حتی کریستوفرهیل مذاکره کننده ارشد آمریکا در پرونده کره‌شمالی روز شنبه اظهار امیدواری کرد که راکتوریونگ بایون تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی خاموش شود.

دقایقی پس از اعلام تعطیل‌شدن راکتور یونگ بایون وزارت خارجه ایالات متحده نیز رسما اعلام کرد که راکتور اصلی کره‌شمالی تعطیل شده است. شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: از تعطیلی این راکتور استقبال می‌کنیم و در انتظار تایید آن از سوی بازرسان و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم. شان مک کورمک در ادامه افزود: اینکه پیونگ یانگ راکتور یونگ بایون را خاموش کرده است گام مهمی در راستای عمل به توافقنامه ۱۳ فوریه است که باید به سرعت بقیه مفاد این توافقنامه نیز به اجرا درآید. تعطیلی راکتور یونگ بایون می‌توان راه را برای عمل به بقیه مفاد توافقنامه هموار کند.

در همین حال کره‌جنوبی نیز خبر تعطیلی راکتور یونگ بایون را تایید کرد. چوهی یونگ سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش از تعطیلی این راکتور استقبال می‌کند. همچنین سئول از پیونگ یانگ درخواست ‌کرد تا روند اجرای فازهای بعدی پروسه خلع سلاح را سرعت بخشد. کریستوفرهیل دیپلمات آمریکایی که اکنون در توکیو به سر می‌برد اظهارنظر نهایی را به پس از ارائه گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موکول کرد اما خبر تعطیلی رآکتور یونگ بایون را خبر خوبی برای پیشرفت مذاکرات عنوان کرد. با این وجود هیل تصریح کرد: ما دلایل زیادی داریم که بپذیریم که پیونگ‌یانگ عملیات خاموش کردن رآکتور یونگ‌بایون را آغاز کرده است. چند روز طول خواهد کشید تا ما مطمئن شویم که این تعطیلی کامل انجام شده است و آن منوط به رسیدن گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود. هیل عنوان کرد ۵ مرکز هسته‌ای دیگر نیز باید تعطیل شود.

یک تیم ۱۰نفری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به سرپرستی عادل تولبا، دیروز با تمام تجهیزات راهی رآکتور یونگ بایون شدند، اما تا لحظه تنظیم این خبر نتیجه تحقیقات آنها منتشر نشد. مذاکرات شش‌جانبه برای ادامه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از روز چهارشنبه این هفته آغاز می‌شود. چون یانگ مذاکره‌کننده هسته‌ای کره‌جنوبی با اشاره به تعطیلی رآکتور یونگ‌بایون گفت: با توجه به اتفاق جدیدی که رخ داده مذاکرات در فضای بهتری انجام خواهد شد و امید برای رسیدن به نتایج روشن بیشتر شده است. وی با اشاره به اینکه تحویل نفت تا رسیدن به ۵۰هزار تن ادامه خواهد یافت، گفت:‌ در صورتی که پیونگ‌یانگ مراحل بعدی خلع سلاح هسته‌ای را به پیش ببرد ۹۵۰هزار تن نفت دیگر نیز تحویل خواهد گرفت.

تعطیلی رآکتور یونگ‌بایون بزرگ‌ترین دستاورد جامعه جهانی از آغاز مناقشه هسته‌ای کره‌شمالی تاکنون بوده است.