گروه بین‌الملل- آژانس بین‌المللی انرژی دیروز در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز بازار نفت اعلام کرد سال آینده مصرف نفت خام در جهان با رشد چشمگیر روبه‌رو خواهد شد. این افزایش تقاضا موجب وارد شدن فشار زیادی به قیمت‌ها خواهد شد.

براساس بازارسنجی‌های سازمان بین‌المللی انرژی میانگین افزایش تقاضای نفت طی سال ۲۰۰۸ نزدیک ۲/۲میلیون بشکه خواهد بود. این مساله نشانگر یک تقاضای جدی در بازارهای نفتی است. با روند کنونی تولید و عرضه نفت از سوی کشورهای نفت خیز آینده روشنی در انتظار بازارهای نفت نیست. این گزارش می‌افزاید از اکتبر پارسال تاکنون کشورهای عضو اوپک نزدیک به یک‌میلیون بشکه از تولید خود کاسته‌اند و این در حالی است که میانگین مصرف نفت طی امسال ۵/۱میلیون بشکه افزایش یافته است. این اختلاف اکنون به وسیله تولیدکنندگان نفت غیر اوپک جبران شده است. اما مازاد تولید چندانی برای جذب شوک‌های بازار در دسترس نیست. با این وصف سازمان بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود احتمال داد که اعضای اوپک طی سال آینده با افزایش تولید و عرضه خود تقاضای بازار نفت را پوشش دهند. آژانس بین‌المللی انرژی در حالی این احتمال را مطرح می‌کند که اوپک هیچ‌گونه واکنشی در شرایط کنونی که قیمت نفت برنت دریای شمال از ۷۷دلار عبور کرده از خود نشان نداده است. این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است که انتظار دارد اوپک یک‌میلیون بشکه نفت به تولید روزانه خود در سال آینده اضافه کند.

برایان برایت، کارشناس بازار نفت در لندن عقیده دارد در شرایط کنونی انتظار افزایش قیمت از سوی اوپک برآورده نخواهد شد.

کشورهای صادرکننده نفت تنها در شرایطی اقدام به افزایش عرضه می‌کنند که از افزایش تقاضا مطمئن باشند. از سوی دیگر شکیب خلیل‌، وزیر نفت و انرژی الجزایر در مورد سقف تولید اوپک در آینده، همه چیز را به اجلاس ماه سپتامبر موکول کرد. هم‌اکنون تولید اوپک روزانه ۲۶میلیون و ۷۵۰هزار بشکه است. وزیر نفت الجزایر با اعلام اینکه اوپک به دقت تغییرات بازار نفت را زیرنظر دارد، گفت: مجموعه‌ای از عوامل در تعیین سقف تولید اوپک دخیل هستند. ما در حال مطالعه این شرایط در حال و آینده هستیم و براساس نتایج این مطالعات در اجلاس ماه سپتامبر تصمیم‌‌گیری می‌کنیم.

در میان کشورهای عضو اوپک عربستان تنها کشوری است که چندان موافق قیمت‌های بالای نفت‌خام نیت. استدلال مقامات عربستان این است که تداوم قیمت نفت در رقم‌های بالا سبب می‌شود تا کشورهای مصرف‌کننده نفت به فکر انرژی‌های جایگزین باشند. این مساله برای صادرکنندگان نفت خطرناک‌تر از قیمت‌های متوسط همراه با تقاضای زیاد است. سازمان بین‌المللی انرژی در بخش پایانی گزارش خود به بحران نفت در دریای شمال اشاره کرده و عقیده دارد با کاهش فشار چاه‌های نفت در دریای شمال تولید این چاه‌ها کاهش یافته که در سال آینده کمتر نیز خواهد شد. این مساله به سهم خود می‌تواند نگرانی‌هایی را ایجادکند. همچنین این سازمان افزایش تولیدکشورهای غیراوپک را در سال آینده یک‌میلیون تا ۲/۱میلیون بشکه ذکر کرده است.

با توجه به وضعیت تولید کنونی نفت‌خام سال آینده را باید سال نفت گران نام گذاشت مگر آنکه تولیدکنندگان بزرگ رویه خود را در قبال مصرف‌کنندگان تغییر دهند. این گزارش در بخش پایانی خود عنوان می‌کند که تا سال ۲۰۱۲ هر سال ۲/۲درصد به مصرف‌ نفت‌خام در جهان افزوده خواهد شد.