گروه بین‌الملل- درآمد کمپانی‌ها و خبر ادغام دو شرکت معروف آلومینیوم، موجب رونق بازار سهام وال‌استریت در آخرین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، انتشار خبر پیشنهاد کمپانی آلومینیوم آلوکابا کمپانی ریو تینتو و موافقت ریوتینتو با قیمت پیشنهادی آلومکا موجب رونق سهام آلوکا و در مجموع رونق بازار شد. برای بازار خبر ادغام کمپانی‌ها به معنای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود است و به خودی خود می‌تواند جریانی مثبت در بازار سهام ایجاد کند. انتشار خبر درآمد کمپانی‌ها نیز این جریان مثبت را تقویت کرد. گزارش درآمد کمپانی جنرال الکتریک به افزایش ارزش سهام این کمپانی کمک کرد و ارزش هر سهم را به ۴۰دلار رساند که در پنج سال اخیر بی‌سابقه است.به این ترتیب شاخص سهام داوجونز ۵۰واحد یا ۳۳/۰درصد ترقی یافت و به عدد ۹۰۷/۱۳ رسید. استاندارد اندپورز روز جمعه رکورد بر جای گذاشت و فقط در صبح روز جمعه با به دست آوردن ۵واحد، یا ۳۱/۰ به رقم ۱۵۵۲ رسید. این شاخص در ادامه روز به ۱۵۵۵ نیز رسید که از مارس ۲۰۰۰ تاکنون بی‌سابقه است. شاخص سهام تکنولوژی بزرگ هم ۵واحد یا ۲۰/۰درصد به دست آورد که افزایش متعادلی را نشان می‌دهد.

تحلیلگران در توضیح رونق سه روز آخر هفته وال‌استریت معتقدند، برای بازار در هر شرایطی هزینه مصرف‌کنندگان کلیدی‌ترین متغیر و معیار وضع اقتصادی است. وقتی درآمد کمپانی‌ها بالا است به این معنا است که مصرف‌کنندگان خوب خرج کرده‌اند و این برای اطمینان سرمایه‌گذاران کافی است. به همین دلیل گزارش منفی از وضعیت خرده‌فروشی هم تاثیری بر جریان بازار نگذاشت. روز جمعه وزارت بازرگانی اعلام کرد میزان خرده‌فروشی در ماه گذشته ۹/۰درصد تنزل یافته است، این در حالی است که در ماه مه خرده‌فروشی ۵/۱درصد افزایش یافت اما گزارش اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه ژوئن تا حدی خبر کاهش خرده‌فروشی را جبران کرد. دانشگاه میشیگان قرائت خود را از شاخص اعتماد مصرف کنندگان اعلام کرد، بر اساس آن شاخص به واحد ۴/۹۲ترقی یافته است که بسیار فراتر از انتظارات اقتصاددانان بود که پیش‌بینی ترقی شاخص به واحد ۸۶ را کرده بودند.به این ترتیب برای کل هفته داوجونز حدود ۱۷/۲درصد یا ۲۹۶واحد به دست آورد. در سه روز پیاپی رونق، بعد از تنزل روز سه‌شنبه، ۱۷/۳درصد یا بیش از ۴۵۰واحد به دست آورد که ۲۸۳ واحد آن فقط در روز پنج‌شنبه به دست آمد.شاخص استاندراد اندپورز ۴۴/۱درصد یا ۲۲واحد به دست آورد و در واحد ۱۵۵۲کار خود را برای هفته به پایان برد.شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۰واحد یا ۵۲/۱درصد به دست آورد و دفاتر خود را برای هفته واحد ۲۷۰۷ بست.

تحلیلگران در مورد نوسان شدید وال استریت در هفته اخیر معتقدند، بازار فقط به اخبار روزانه واکنش نشان می‌دهد و روند پایداری وجود ندارد. به همین دلیل انتظار می‌رود بازار در مدت باقیمانده از سال روزهای تنزل و نوسان باز هم داشته باشد.