باهره دامغانی - افزایش میزان خرده‌فروشی، سرمایه‌گذاران وال‌استریت را باوجود ترقی کسری بودجه، برای خرید و فروش دلگرم ساخت و موجب رونق بازار در روز پنجشنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، روز پنجشنبه گزارشی از درآمد وال‌مارت بزرگترین کمپانی خرده‌فروشی جهان منتشر شد که نشان از افزایش ۴/۲درصدی در میزان فروش این کمپانی داشت. این گزارش بدبینی‌ها و نگرانی‌ها درباره هزینه مصرف‌کنندگان را برطرف کرد و به بازار اطمینان بخشید که مصرف‌کنندگان هنوز خوب خرج می‌کنند، برای بازار این خبر چنان اهمیت داشت و تاثیرگذار بود که چندان اعتنایی به خبر افزایش کسری بودجه ایالات متحده در ماه مه نکردند. وزارت بازرگانی آمریکا روز پنج‌شنبه طی گزارشی اعلام کرد: کسری تجاری آمریکا در ماه مه به دلیل افزایش قیمت نفت و نیز تقاضا برای کالاهای چینی به بالاترین سطح خود در امسال رسیده بر اساس این گزارش کسری تجاری آمریکا در ماه به ۰۴/۶۰میلیارد دلار رسید که ۳/۲درصد نسبت به ماه آوریل افزایش نشان می‌دهد. دولت بوش در پی این گزارش اعلام کرد: افزایش صادرات برای کاهش کسری تجاری تنها راه‌حل است.

کارلوس گوتیرز، وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد: برای کاهش کسری تجاری، مهم‌ترین کاری که باید به آن اهتمام کنیم افزایش صادرات و کاهش واردات با اعمال سیاست‌های حمایتی است. البته اعمال سیاست‌های حمایتی در آمریکا طرفداران زیادی ندارد و این چالشی است که دولت بوش با آن مواجه است.

به هر حال با رونق خرده‌فروشی، شاخص‌های سهام روز پنج‌شنبه بهترین روز خود را ظرف چهارسال اخیر سپری کردند و رکوردهایی بر جای گذاشتند. شاخص سهام داوجونز ۲۸۴واحد یا ۹۱/۱درصد افزایش یافت و به عدد ۱۳۸۶۱ رسید. از اکتبر ۲۰۰۳ تاکنون، این بهترین روز داوجونز بود. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۹ واحد یا ۹۱/۱درصد به دست آورد و به رقم ۱۵۴۷ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۰واحد یا ۸۸/۱ واحد به دست آورد و به عدد ۲۷۰۱ رسید. آخرین باری که نزدک به واحد ۲۷۰۱ رسید، فوریه ۲۰۰۱ بود. برای وال استریت گزارش درآمد کمپانی‌ها با یک خبر خوب شروع شد.

در توکیو، شاخص سهام توکیو تحت‌تاثیر رونق پنج‌شنبه وال استریت قرار گرفت و روز را در محیطی مثبت و خوش‌بینانه آغاز کرد، به‌ویژه آنکه سهام مرغوب روز خوبی را در روز جمعه داشتند. شاخص سهام نیکی ۴/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۸۲۳۸رسید، این در حالی است که شاخص نیکی روز پنج‌شنبه ۳۶/۰درصد از دست داده بود. شاخص سهام توپیکس هم ۱/۱درصد ترقی یافت.